گام دوم : تولید پیشنهاد با بهره گرفتن از داده های موجود
رویکرد های متفاوتی در تجزیه و تحلیل داده ها و تولید پیشنهاد مناسب وجود دارد که در زیر به طور خلاصه به آن ها اشاره می کنم.
-
-
- الف)سیستم های غربال همیارانه :این الگوریتم بر پایه این فرض اساسی استوار است:کسانی که در کذشته با هم توافق داشته اند به احتمال زیاد در آینده نیز توافق خواهند داشت.عملکرد این سیستم بدین گونه است که با تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات یا استخراج داده های کاربر ، خرید های گذشته وی و سایر اطلاعات یک محدوده ی همسایگی از افراد با سلائق و علائق مشترک ایجاد میکند.سپس با یافتن نزدیکترین همسایه ها برای هر کاربر به پیشنهاد انتخاب های این همسایگان به کاربر می پردازد.
-
-
- ب)سیستم های غربال مبتنی بر محتوا :اگر سیستم های غربال همیارانه بر پایه ارتباط میان کاربران و علائقشان پیاده سازی می شد ، سیستم های غربال بر پایه محتوا با تبیین رابطه میان کالا ها و اقلام موجود در فروشگاه پیاده سازی میشوند.به عبارت دیگر این سیستم ها اطلاعات پیشنهادی به کاربر را از طریق کالاهایی که وی قبلا خریده است به دست می آورند.این سیستم ها با بهره گرفتن از تکنیک های گوناگون هوش مصنوعی از قبیل شبکه های عصبی ، درخت های تصمیم گیری و … به یک دسته بندی میان اقلام محبوب و غیر محبوب کاربران دست مییابند.بعضی از این سیستم ها علاوه بر این از ارتباط میان اقلام با هم برای کشف قوانین مربوط به وابستگی کالا ها و پیاده سازی اقلام “هم خرید” استفاده میکنند.
- ج)سیستم های مبتنی بر شناخت : این سیستم ها را می توان به صورت ترکیبی از دو سیستم فوق تعریف کرد.به بیان دیگر چنین سیستم هایی شناختشان از کاربران را از طریق پیوند با اطلاعات موجود در مورد کالا ها تکمیل میکنند(ثقفی و همکاران، ۱۳۸۹).
۲-۲-۱۱ قوتها وضعف های تجارت سیار
قوتها: به طور کلی قوت تجارت سیار این است که میتواند به صورت زیرساختاری در ارائه خدمات به طور بالقوه در هر جایی عمل نماید و رابطهای قوی بین کاربران و ارائه دهندگان سیار ایجاد کند. از دیگر قوتهای تجارت سیار، قدرت آگاهی از مکان است. چرا که وسایل سیار قابل حمل هستند و با استفاده از سیستمهای موقعیت یابی جهانی میتوان موقعیت مکانی کاربر را شناسایی کرد و خدمات بهتری به او ارائه داد.
ضعفها: ضعف عمده در تجارت سیار وجود نداشتن زیرساختها از جمله تکنولوژی مناسب برای تأمین امنیت در وسایل و معاملات سیار است. همچنین دیگر ضعفهای تجارت سیار عبارتند از: صفحه نمایش کوچک، سرعت بارگذاری پایین، محدودیت پهنای باند، هزینه بالا، ردیابی طاقتفرسا.
۲-۲-۱۱-۱ فرصتها و تهدیدهای تجارت سیار
فرصتها: از جمله فرصتهایی که تجارت سیار دارد میتوان به قابلیت سیار و در دسترس بودن اشاره کرد که این دو ویژگی منجر به ارزشزایی و خدمات ارزش افزوده از طریق مدلهای جدید بازرگانی و یا اصلاح مدلهای موجود به منظور ایجاد مزیت رقابتی پایدار خواهند شد.
تهدیدها: از جمله تهدیدهای تجارت سیار میتوان به موانع وروداشاره کرد. در هر حوزهای شرکتهای جدید در صنعت تجارت سیار با موانع ورود مختلفی مواجه خواهند شد. مثلا در یک حوزه مشتریان ممکن است خواهان پهنای باند و در حوزه دیگر متقاضی ساختار قیمتگذاری بهتر باشند. از دیگر تهدیدهای تجارت سیار میتوان تهدید محصولات و خدمات جایگزین را نام برد که این محصول جایگزین میتواند تجارت الکترونیک باشد. از دیگر عوامل تهدیدکننده تجارت سیار میتوان افزایش انتظارات مشتریان را نام برد. یعنی اینکه انتظارات مشتریان در طی زمان افزایش مییابد و این افزایش انتظارات تجارت سیار را تهدید خواهد کرد.
۲-۲-۱۲ زیرساختهای ایران برای تجارت سیار
همان گونه که ذکر شد برای توسعه تجارت سیار به فراهم بودن عوامل زیر نیاز است :
*زیرساختهای ارتباطی
*پرداخت سیار
*امنیت الکترونیکی
*قوانین و مقررات مناسب
*فرهنگ استفاده از تلفن همراه به عنوان ابزار تجاری
۲-۲-۱۳ موانع توسعه تجارت سیار
برای ارتقاء خدمات تجارت سیار در کشور و پیادهسازی خدمات جدید، یکسری موانع به چشم میخورد که باعث شده تاکنون تجارت سیار در ایران به جایگاه واقعی خود متناسب با کشورهای پیشرفته نرسد. بیتردید شناخت این مشکلات و کوشش در جهت رفع آن ها میتواند آینده روشنی را برای خدمات تجارت سیار نمایان سازد. مهمترین موانع را میتوان در ۴ بخش فنی ، سازمانی ، عملیاتی و مالی طبقهبندی نمود، در این بخش موانع مذکور به تفکیک این بخشها تشریح میشوند:
موانع فنی
تأمین امنیت شبکه موضوعی است که شدیداًً وابسته به سطح فنی شبکه است و علاوه بر این سرعت انتقال اطلاعات و محرمانه بودن اطلاعات شخصی نیز در ارتباط با سطح فنآوری است .عدم تأمین کافی امنیت و سرعت در شبکه منجر به عدم تمایل کاربران به استفاده از این خدمات میشود. از سوی دیگر مدیریت شبکه نیز به علت در اختیار نداشتن دانش فنی کافی فاقد کارایی لازم بوده و مانع توسعه شبکه خواهد شد( سیو و همکاران، ۲۰۰۳)[۴۶].
موانع سازمانی
پیادهسازی شبکه های سیار مستلزم طراحی و پیادهسازی یک ساختار سازمانی جدید است. به این منظور لازم است که اصول عملیاتی و فرآیندهای اجرایی سازماندهی شوند و مسئولیتها و وظایف ابعاد سازمان مشخص شود. عدم وجود یک هدف اصلی و چارچوب سازمانی مشخص باعث تداخل امور و ایجاد واکنشهای منفی در بخشهای داخلی و خارجی شبکه میگردد. الگوبرداری صرف از مدلهای مربوط به کشورهای دیگر نیز خود یک اشتباه مضاعف است که میتواند منجر به ناسازگاری کل شبکه های تلفن همراه با سیستم اجتماعی گردد.
موانع عملیاتی
مسأله تأمین امنیت همواره یک دغدغه اصلی در فرایند عملیاتی شدن خدمات سیار است و عدم تامین امنیت مانع اصلی برای اجرای این شبکه تلقی میشود. از سوی دیگر عواملی وجود دارند که خارج از حیطه اثرگذاری یک بانک قرار دارند مانند ضعف پوشش شبکه تلفنهای همراه که مانع از گسترش خدمات سیار میگردند. محدودیتهای فیزیکی و فنی گوشیهای تلفن همراه نیز یک عامل درونی برای عدم رشد سریع شبکه میباشد. علاوه بر موارد مذکور پایین بودن سطح دانش فنی کارکنان نیز میتواند به صورت یک عامل محدود کننده در آید.
موانع مالی
هر چند ارائه خدمات از طریق شبکه سیار ، هزینه تبادلات بانکی را به شدت کاهش میدهد ، لیکن هزینه اولیه که شامل خرید تجهیزات، آموزش فنی و بازاریابی میباشد، به بانک تحمیل میشود .از سوی دیگر هزینه ارتباط تلفن همراه طی دریافت خدمات بانکداری سیار به عنوان یک هزینه اضافی برای مشتری به وجود میآید که در تحلیلهای هزینه فایده وی به عنوان یک عامل محدود کننده عمل خواهد کرد.
از سوی دیگر سیستمهای پرداخت سیار که وظیفه تبادلات مالی را بر عهده دارند دارای پیچیدگیها و نکات فنی خاص خود است که اگر به خوبی مورد توجه قرار نگیرد یا سازماندهی نشود، عملاً مانعی بزرگ برای پیادهسازی بسترهای تجارت سیار ایجاد میکند(داوری و دیگران، ۱۳۸۶).
۲-۲-۱۳ [۴۷]