۷- کابوت درایو [۴۶]در سال ۲۰۰۴با ارائه یک تحقیق در دانشگاه میشیگان سلامت سازمانی را تحت عنوان برنامه کامل و جامع سه گانه سلامت سازمانی مورد بررسی قرار داد. اصول اساسی استقرار سلامت سازمانی عبارت است از:۱- احترام گذاشتن ۲- عدالت اجتماعی ۳- توجه به کارکنان عادی و کم درآمد.
۸- ماولین [۴۷](۲۰۰۴) تحقیقی با عنوان رابطه بین درک مدیران مدارس ابتدایی،راهنمایی و دبیرستان ایالت نیویورک از استراتژی های ارتباطی و ادراک آن ها از سلامت سازمانی مدارس انجام دادو به این نتایج رسید:
الف-مدیران مدارس ابتدایی در رابطه با ادراکات مربوط به سلامت سازمانی همبستگی بالایی را نشان دادند.
ب- مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه در رابطه با ادراکات سازمان نمرات بالایی گزارش دادند.
ج –اثرات کلی و نوع مدرسه ، تعداد کارکنان و تعداد دانش آموزان مقدار قابل توجهی از واریانس ادراک سلامت سازمانی را توضیح دادند.
د- اثرات تداخلی دو جانبه در رابطه با جنسیت و سن مدیران مدارس پیرامون سلامت سازمانی وجود داشت. (ماولین،۲۰۰۴ )
۹-شیکدار [۴۸]در سال (۲۰۰۵) تحقیقی را انجام داد و به این نتیجه رسید که ایمنی و سلامتی در کار ،بهره وری کارکنان را بالاتر میبرد. همچنین او به این نتیجه رسید که نبود آموزش، ارتباطات،عدالت و منابع بر بهره وری تأثیر منفی دارد.
۲-۱۲-۳- تحقیقات داخلی انجام شده پیرامون خلاقیت
۱-خدایاری (۱۳۷۶) در بررسی رابطه بین خلاقیت مدیران آموزشی و توانایی آنان در حل برخی از مشکلات در دبیرستان های دخترانه شهر تهران ز دیدگاه دبیران به نتایجی دست یافته است در این نتایج تحقیق نشان داد که بین خلاقیت مدیران و توانایی آنان در حل برخی از مسائل کلاس درس ربطه متقابل و معنی داری وجود دارد هر چه میانگین خلاقیت مدیران بیشتر میباشد و بر اساس یافته ها میتوان گفت مدیرانی که از ذهنیت خلاق برخوردارند دارای بصیرت , عمق و وسعت نظر و انعطاف میباشند و در برخورد با مسائل شتابزده عمل نمی کنند و برای مسائل راه های متعددد در نظر می گیرند .
۲-عباسی(۱۳۷۹)در تحقیق خود به بررسی عوامل مؤثر بر خلاقیت مدیران پرداخته است این تحقیق با اهداف شناخت عوامل مؤثر بر بالندگی هرچه بیشتر توانایی ذهنی ونیز بالا بردن میزان نوآوری به منظور بهبود کیفیت تصمیم گیری از طریق تأکید مستمر بر ارتقای سطح تفکر خلاق در میان مدیران آموزش و پرورش انجام گرفت نتیجه به دست آمده از این تحقیق حاکی از آن است که در گروه مورد پژوهش سن ،میزان تحصیلات ،جنس و شیوه تصمیم گیری مشارکتی بر خلاقیت مدیران مؤثر بوده وسابقه مدیریت در رشته تحصیلی بر خلاقیت تأثیر نداشته است.
۳- صمدانی(۱۳۸۵)تحقیقی با عنوان “بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیت با خلاقیت در مدیران ناحیه ۱ آموزش و پرورش کرمان انجام داده است .یافته ها حاکی از آن است که بین ویژگی های شخصیتی و خلاقیت رابطه معنی داری وجود ندارد.
۴- جوکار،منیر و البرزی(۱۳۸۸)در مطالعه خود دریافته اند که از میان سبک های تنظیمی انگیزش (بیرونی، درون فکنی،همانند سازی و درونی ) سبک تنظیمی درون فکنی که حاکی از انگیزش بیرونی است پیشبینی کننده منفی و معنا دار خلاقیت است و سبک تنظیمی همانند سازی که در ابتدای پیوستار انگیزش درونی قرار دارد ،پیشبینی کننده ،مثبت و معنا دار خلاقیت میباشد.
۵- صباغیان (۱۳۸۸) در تحقیقی به بررسی رابطه بین خلاقیت و ویژگی های دموگرافیک معلمان مدارس ابتدایی شهر سمنان پرداخته است. نتایج تحقیق نشان میدهد، که خلاقیت معلمان مدارس ابتدایی شهر سمنان در سطح پایین قرار دارد . جنسیت با خلاقیدات رابطه معنی داری ندارد. ولی خلاقیت با سن،وضعیت تأهل ،سابقه کار و میزان تحصیلات معلمان رابطه معنی داری دارد.
۶-مرتضوی(۱۳۸۹) در تحقیقی به بررسی رابطه بین هوش هیجانی ،خود باوری ،اضطراب با خلاقیت معلمان مدارس مقطع متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی ۸۹-۸۸ پرداخته است ویافته ها حاکی از آن است که بین هوش هیجانی ،خودباوری و اضطراب پایین با خلاقیت معلمان رابطه معنی داری وجود دارد. و بین اضطراب بالا و خلاقیت رابطه ای معنی داری وجود ندارد. همچنین مشخص شد که میزان هوش هیجانی ،خود باوری و خلاقیت در معلمان بالا است. ومیزان اضطراب این معلمان در سطح متوسط میباشد.
۲-۱۲-۴- تحقیقات خارجی انجام شده پیرامون خلاقیت
۱-تحقیقات مک کینون و بارون در دانشگاه برکلی نشان داد که افراد فوق العاده خلاق بیش از همتایان کمتر خلاق در وفق دادن خود با تضاد های درونی شان موفق بوده اند .آنان در آن واحد دارای ویژگی های مذکر و مؤنث،مستقل و دارای خودکاری بیشتر و نیز پذیراتر وبارزتر نسبت به ایده های دیگران ،همرنگ جماعت تر و خود رأی تر هستند.
۲- شلدون[۴۹](۱۹۹۵) در پژوهشی با عنوان “خلاقیت و خود تصمیم گیری در خلاقیت “نشان داد که دانش آموزانی که در مقیاس خلاقیت نمره های بالایی به دست می آورند ،دارای خود تصمیم گیری بیشتری میباشند و جهت گیری انگیزشی درونی دارند. وی همچنین دریافت که آزمودنی های خلاق والدین خود را بیشتر مؤید استقلال میدانند. از دیدگاه وی خود استقلالی ویژگی اساسی در افراد خلاق است .
۳-کیم و میکائیل[۵۰])۱۹۹۵ ) در پژوهشی به بررسی رابطه میان خلاقیت ،عملکرد تحصیلی و جنسیت پرداختهاند . این پژوهش بر روی تعدادی از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی انجام گرفت، نتایج نشان داد که پسران نسبت به دختران خلاق تر میباشند.
۴- خلیفا و همکاران (۱۹۹۶) به بررسی تفاوت های جنسی مردان و زنان بر میزان خلاقیت پرداختهاند ،نتایج نشان داد بین زنان و مردان در مورد میزان خلاقیت تفاوت معنی داری وجود دارد به طوری که مردان نمره بیشتری نسبت به زنان کسب کردند.
۵- پژوهشی توسط فورد[۵۱](۱۹۹۸ )در رابطه با دیدگاه مدیران درباره عوامل مهم خلاقیت در سازمان های آموزشی آمریکا انجام شده است. نتیجه پژوهش نشان دادکه بین مدرک تحصیلی مدیران و خلاقیت آن ها رابطه وجود دارد. یعنی هرچه مدرک تحصیلی مدیران بالاتر میرفت، خلاقیت آن ها بیشتر می شود. این ارتباط مستقیم را ناشی از آموزش های پرورش خلاقیت در کنار تحصیلات میدانند.(مرسلی ،۱۳۸۴ )
۶- ریان و دسی[۵۲](۲۰۰۰ )در تحقیقی به بررسی نقش انگیزش بیرونی و درونی بر خلاقیت پرداختهاند نتایج نشان داد که انگیزش درونی نقش مثبتی بر خلاقیت میگزاردولی انگیزش بیرونی نقش مخربی بر خلاقیت دارد.
۷- چارلز لارسون(۲۰۰۱) در پژوهشی تحت عنوان مدیریت برای چالش جدید (تغییر برای تغییر) نقش رهبران در بروز خلاقیت را ،رهبری در تکنولوژی تغییر و ایجاد آن میداند. وی رهبری را مهمترین عامل برای پرورش خلاقیت و پیشرفت محیط میداند. همچنین عامل انگیزش جهت پیشرفت و ایجاد توسعه اساسی، مطرح شده است . وی مدیریت را به تفکر دقیقو در نظر گرفتن ضرورت خلاقیت رهنمون می کند تا راه برای توسعه خلاق ایجاد نماید. (لارسون،۲۰۰۱ )