در این تحقیق از پنج متغیر اصلی به عنوان متغیر های کلیدی مستقل استفاده گردیده است . دو متغیر سودمندی و سهولت استفاده ، که شامل تصور و برداشت ذهنی از مفید بودن و برداشت ذهنی ازآسانی استفاده توسط کاربر بوده و باور های اصلی در مدل پذیرش فناوری میباشند. (دیویس و دیگران ؛ ۱۹۸۹) همچنین سه عامل مهم در تجارت الکترونیک ، اعتبار طرف تجاری ، اعتماد مشتری به وی و سازگاری میباشد . اعتبار به عنوان حدی که مصرف کننده اعتقاد دارد فروشنده ، خبرگی، درستکاری و قابلیت اعتماد لازم برای انجام معامله را دارد، تعریف می شود. اعتبار عامل مهمی در شکل گیری تصور مصرف کننده از محیط های آنلاین است . ( ال گهتانی ؛ ۲۰۱۱ : ۵۲) اعتماد نیز یک عنصر مهم و مؤثر بر رفتار مصرف کننده و تعیین کننده موفقیت پذیرش فن آوریهایی از قبیل تجارت الکترونیک است. (گولز ، راو ، لی و وارن [۲۲] ؛ ۲۰۰۹) سازگاری نیز عبارت است از میزان برداشت فرد از هماهنگی نوآوری با ارزش های موجود، تجربه های گذشته و نیازهای گیرنده نوآوری است. )یغمایی و شیرازی ؛ ۱۳۹۰ : ۱۴ )
بخش اول :
مبانی گردشگری الکترونیکی
۲-۲ مبانی گردشگری الکترونیکی
۲-۲-۱ تعریف گردشگری
گردشگری مجموع پدیده ها و ارتباط های ناشی از کنش متقابل میان گردشگران، سرمایه، دولت و جوامع میزبان، دانشگاه های جامعه و سازمانهای غیردولتی در فرایند جذب، حمل و نقل، پذیرایی و کنترل این گردشگران و دیگر بازدید کنندگان میباشد.
از دیگر تعاریف گردشگری می توان به تعاریف فنی اشاره کرد که توسط[۲۳] WTO یا سازمان جهانی گردشگری ارائه گردیده است. این تعاریف بر اساس تمایز قائل شدن در رویکرد به مکان بازدید، تقسیم بندی را پیرامون گردشگری در ابعاد مختلف انجام دادهاند که به صورت زیر میباشد:
-
- گردشگری عبارت است از فعالیتهای افرادی که برای استراحت، کارودیگر دلایل به خارج از محیط سکونت معمول خویش سفرکرده وحداکثربرای یکسال متوالی درآنجا اقامت میکنند.
-
- گردشگری داخلی)یا بومی) : اشخاص مقیم یک کشور که حداکثر برای مدت ۱۲ ماه به محلی درکشورخودشان که خارج ازمحیط معمول زندگی آن ها میباشد،سفر کنندوهدف اصلی آنهاازاین سفرانجام کاری نیست که سرانجام آن دریافت مزداز محل مورد بازدید باشد.
- گردشگری خارجی) یا بینالمللی ) : افرادی که برای حداکثر مدت ۱۲ ماه به کشوری که محل اقامت معمول آن ها نیست و خارج از محیط معمول زندگیشان قرار دارد، سفر کنند و هدف اصلی آن ها از این بازدید سرانجام اش دریافت مزد از کشور مورد بازدید باشد.
برای گردشگری تعاریف مختلفی ارائه شده است که در (جدول ۲-۱ ) به چند مورد از آن ها به طور اختصار اشاره می شود . (کلانتری و فرهادی ؛ ۱۳۸۷)
نویسنده
تعریف گردشگری
مک کین (۱۹۷۷)
یک تمایل ژرف و گسترده انسانی برای شناخت دیگران از طریق برخورد متقابلی که ما طی آن خودمان را میشناسیم. یک جستجو و یک سیر و سلوک برای دیدن و شاید درک کلی سرزمینهای قابل سکونت زمین
جعفری (۱۹۷۷)
مطالعه بشر دور از محل سکونت معمولیاش، همچنین دور از صنعتی که به نیازهایش پاسخ میدهد و اثراتی که گردشگر و صنعت گردشگری بر محیط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فیزیکی میزبان دارد
ماتیسون و وال(۱۹۸۲)
یک پدیده چند عاملی که حرکت از محل اقامت معمول و ماندن در آن جا را شامل میشود؛ مقایسه عناصر پویا و ایستا و نتایج آن ها
پیرس (۱۹۸۲)
گردشگری میتواند ترکیبی از عناصر نسبتاً مرتبط صنعتی باشد که از حرکت مردم از محل سکونت و ماندن در مکانهای دور از محل اقامت ناشی میشود. گردشگری در اساس یک پدیده مرتبط با جوامع فراغتی است.
مورفی (۱۹۸۵)
مجموعه مسافرتهای افراد به سوی مکانهای مورد نظر با طول مدت مشخص، ترکیبی از تفریح و تجارت
اوری (۱۹۹۰)
مصرف کالا و خدمات در مسافرت؛ مصرف ابژههای مادی و غیر مادی به دلیل احساس مطبوع و تجربه خوشایند آن در مقابل زندگی روزمره
دین (۱۹۹۱)
تجربه مکان برای گردشگر و تجربه دیگران برای میزبان
لییر (۱۹۹۵)
آرا و نظرات افراد در مورد این که کجا بروند، چه کاری بکنند یا نکنند و چگونه با بقیه ارتباط برقرار کنند
میدلتون (۱۹۹۸)
گردشگری بازار است؛ خواست جمعی و الگوهای مصرف بازدید کنندگان برای یک طیف گسترده از تولیدات مرتبط با مسافرت را بازتاب میدهد
جدول ۲-۱ . تعاریف مختلف گردشگری – (کلانتری و فرهادی ؛ ۱۳۸۷)
از تمامی تعاریفی که در زمینه گردشگری شده است می توان گفت تعریف میل و موریسون[۲۴] در سال ۱۹۹۲ ، کامل ترین و جامع ترین تعریف میباشد . (میل و موریسون ؛ ۱۹۹۲ ) طبق این تعریف: واژه گردشگری به فعالیتی اطلاق می شود که زمان سفر گردشگران به وقوع می پیوندد.این واژه دربرگیرنده همه چیز از قبیل برنامه ریزی سفر، مسافرت به مکان مورد نظر،اقامت در آنجا، بازگشت و یادآوری خاطرات سفر، بعد از بازگشت میباشد. همچنین شامل فعالیت هایی است که مسافر به عنوان بخشی از سفر، انجام میدهد، نظیر خریدهای انجام شده و تعاملاتی که میان میزبان و مهمان به وجود میآید. خلاصه آنکه، گردشگری تمامی فعالیت ها و تأثیراتی است که در طول سفر برای بازدیدکننده، به وقوع می پیوندد. (لامزدن[۲۵] ؛ ۱۳۸۷ )
به طور کلی گردشگری را می توان بر مبنای عوامل مختلفی تعریف کرد و در بررسی آن از این تعاریف استفاده نمود ، ولی پیرامون این تعاریف باید این نکته را مدنظر داشت که گردشگری صرفاً یک پدیده یک بعدی نیست که در تعاریف خطی قابل بحث باشد، بلکه در برگیرنده ابعاد بسیاری در زمینههای گردشگری مختلفی همچون ابعاد اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی و نظیر این ها میباشد. همچنین عوامل دیگری همچون طول مدت اقامت، وسیله سفر، مقاصد، تقاضا و نظیر این ها نیز باید در تعریف گردشگری مدنظر قرار گیرد.
۲-۲-۲ تاریخچه گردشگری
چنین به نظر میرسد که جهانگردی پدیده ای نو در تاریخ زندگی بشر است در حالی که این صنعت در تاریخ زندگی جمعی ریشه دارد و از دوره های کهن، صورت های مختلف جهانگردی و گردشگری وجود داشته است. از گذشته های دور مردم به منظور خرید، گشت و گذار، بازدید از اماکن تاریخی و شهرهای بزرگ با ابتدایی ترین وسایل به سفرمی رفتند، آنان اغلب در قالب کاروان و به طور دسته جمعی سفر میکردند. شاید بتوان سومریان را اولین قومی دانست که اقدام به سفرهای تجاری میکردند، در مصر حدود پنج هزار سال پیش سفرهای دریایی آغاز شد.