الف)مسئله هایی که به دانش آموزان داده می شود از نوع حل تمرین باشد.
ب)تمرین هایی به دانش آموزان ارائه کنیم که آن ها از عهده حل آن برآیند.
ج)با اولیاء دانش آموزان جلسه بگذاریم و طریقه کمک به فرزندانشان را موقع انجام تکالیف به آن ها آموزش بدهیم .
بنائی،(۱۳۸۷)در پژوهشی که درباره تأثیر تکلیف شب بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر شهرستان مرودشت انجام داد، به نتایج زیر دست یافت.
الف)تکالیف ارائه شده به دانش آموزان بیشتر به صورت حل تمرین باشد.
ب)تکالیفی به دانش آموزان ارائه شود که بتوانند به صورت مستقل عمل کنند.
ج)تکالیف ارائه شده به دانش آموزان باید به صورتی باشد که حالت رونویسی نداشته باشد.
۲-۲۵ ۲ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
ماری آن دویل[۱۳] و بتسی باربر[۱۴] (۱۹۹۱)درتحقیقی که در رابطه با تکلیف شب به عنوان یک تجربه یادگیری انجام دادند ، به نتایج زیر دست یافتند(قزوینی،۱۳۷۰).
الف) تکلیف شب باید با توجه به سن دانش آموزان و از کلاس چهارم به بعد باشد و حجم تکلیف شب با توجه به افزایش سن زیاد شود.
ب) تمام معلمان زمانی کمتر از آن چه واقعاً دانش آموزان روی تکلیف صرف میکنند،در نظر می گیرند.
ج) کارایی در تکالیف یکنواخت کمتر از تکالیف آمادگی است .
د) تکلیف شب باید همراه با انگیزش باشد.
و) افراط در تکلیف مدارس ابتدایی باعث ایجاد نگرشی منفی در فراگیران شده و مشکلات انضباطی را بیشتر میکنند.
پروفسور ایستین[۱۵] (۱۹۹۲) در تحقیقی که در رابطه با تأثیر تکلیف شب بر عملکرد تکلیف شب انجام داد به نتایج زیر دست یافت.
الف) تکالیف به منظور افزایش سرعت ،تسلط،تثبیت،حفظ، یادگیری ومهارت صورت پذیرد.
ب) ارائه تکلیف،به منظور افزایش درگیری و اشتغال هر دانش آموز در فرایند فعالیت های یادگیری مورد استفاده قرار گیرد .
ج) ارائه تکلیف،به منظور پرورش حس مسئولیت شخصی،امانت و صداقت،قدرت مدیریت وزمان بندی،اعتماد به خودتداوم در امر یادگیری انجام گیرد.
هاریس کوپر[۱۶] (۱۹۹۸) در تحقیقی که در رابطه با سودمندی یاغیر سودمندی تکلیف شب بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام داد،که به نتایج زیر دست یافت.
الف) تکالیف باید برای دانش آموزان کارایی لازم را داشته باشد.
ب) به دانش آموزان تکالیفی ارائه شود که جنبه تمرینی داشته باشد و برای آن ها سودمند باشد.
ج) تکلیف شب باید به دانش آموزان کمک کند،تا فکر و نگرش مثبتی در آن ها به وجود آورد .
کراول[۱۷] و بیل[۱۸](۲۰۰۱)، که در شهر نیویورک در رابطه با تأثیر تکلیف شب بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام دادند،به این نتایج دست یافتند.
۱- تکالیف با حجم زیاد به دانش آموزان ارائه نشود،که باعث رنجش خاطروزدگی آن هاازتکلیف شود.
۲- تکالیفی که به فرایند کیفی یادگیری و سبک خلاقیت دانش آموزان منجر شود ارائه دهید.
۳- ارائه تکلیف علاوه بر یادگیری باید به عنوان برقراری ارتباط بین والدین و فرزند به کار گرفته شود.
۴- برنامه ریزان درسی باید کمیته ای درباره چگونگی ارائه تکلیف شب سازماندهی کنند و ازنظرات اولیا،دانش آموزان،معلمان ومقامات محلی نظر خواهی بشود.
-
- ۱-Home work ↑
-
- ۱-Dewei ↑
-
- ۲-Piaget ↑
-
- ۱- Strother ↑
-
- ۲- Bruner ↑
-
- ۳-Skinner ↑
-
- ۱-Sorendaice ↑
-
- ۱-Willer ↑
-
- ۲-Cooper ↑
-
- ۱-Eastite ↑
-
- ۲-Wallberge ↑
-
- ۳-Andersson ↑
-
- ۱- Doowile ↑
-
- ۲-Barber ↑
-
- ۳- Eastine ↑
-
- ۴- Cooper ↑
-
- ۱- Cerawwel ↑