روش تحقیق:


روش تحقیق پیمایشی ، پیمایش توصیفی است از نگرش و رفتار جمعیتی بر اساس انتخاب نمونه ای تصادفی ‌به این صورت ابتدا سعی می شود برای گردآوری داده ها از افراد خواسته شود به تعدادی پرسش مشخص پاسخ دهند اطلاعات موجود در زمینه موضوع تحقیق جمع‌ آوری و مبنای کار توصیف تحلیل قرار گیرد و سپس با بهره گرفتن از روش می‌دانی فرضیه‌ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری با کاربران اینترنتی شهر کرمانشاه مورد آزمون قرار می گیرند.


۲-۷- جامعه آماری و روش نمونه گیری:


جامعه آماری پژوهش، مجموعه حقیقی یا فرضی است که نتایج تحقیق به آن انتقال داده می‌شود جامعه آماری تمامی کاربران اینترنتی شهر کرمانشاه بوده است.

روش نمونه‌گیری نیز عبارت است از مجموعه اقداماتی که برای انتخاب تعدادی از افراد جامعه به نحوی که معرف آن باشند، انجام می‌پذیرد. در این پژوهش روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی ساده می‌باشد.

۳-۷- روش‌ تجزیه و تحلیل داده ها:


جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها از نرم افزار آماری spss و AMOSاستفاده خواهد شد و نتایج در قالب دو بخش آمارتوصیفی و استنباطی به بررسی فرضیه ­های پژوهش می ­پردازد.

فصل دوم

مرور مطالعاتی

تجارت الکترونیک:


اولین قدم در بررسی یک موضوع داشتن تعریفی مناسب از آن می‌باشد. با توجه به جوان بودن رشته فناوری اطلاعات و علی‌الخصوص تجارت­الکترونیک هنوز تعریف دقیق و جامعی برای آن مشخص نشده است و در حال حاضر هر­کس از دیدگاه خود به مسئله روی آورده است. ابتدا با برخی مفاهیم و تعاریف از دیدگاه پروفسور توربان آشنا می‌شویم. «تجارت الکترونیک عبارت است از خرید و فروش کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های ارتباطی».

این تعریف از چهار دیدگاه قابل بررسی است:

۲-۱-۱- از دیدگاه ارتباطات: تجارت­الکترونیک رساندن کالا، خدمات، اطلاعات و یا پرداخت پول از طریق شبکه های کامپیوتری و یا هر وسیله الکترونیکی دیگر است.

۲-۱-۲- از دیدگاه فرایند تجارت: تجارت الکترونیک کاربرد فناوری در فرایند داد و ستد و تجارت است.

۲-۱-۳- از دیدگاه خدمات: تجارت الکترونیک وسیله‌ای است که آرمان‌های مشتریان، شرکت‌ها و مدیران را جهت رسیدن به کیفیت بهتر، سرعت بیشتر و خدمات بهتر را با هزینه کمتر برآورده می‌کند.

۲-۱-۴- از دیدگاه آنلاین[۹]: تجارت­الکترونیک قابلیت خرید، فروش، داد و ستد محصولات و اطلاعات از طریق اینترنت و یا هر شبکه آنلاین دیگر را فراهم می‌کند. برخی از مردم تجارت را به معنی داد و ستد بین شرکت‌های تجاری می‌دانند. وقتی از این معنی استفاده شود دامنه تجارت­الکترونیک بسیار محدود می‌شود، ‌بنابرین‏ اغلب از واژه کسب و­کار­الکترونیکی به جای آن استفاده می‌کنند که این تعریف تمام فعالیت‌های تجاری شامل: خرید و فروش، ارائه خدمات پس از فروش، ارتباطهای تجاری بین شرکت‌ها و … را در برمی‌گیرد(عزیزی،۲۰۰۴ ؛۳۴).

«تجارت­الکترونیک عبارت است ازخرید[۱۰]وفروش[۱۱]و مبادله کالا[۱۲] ، خدمات[۱۳] و اطلاعات [۱۴] از طریق شبکه هاى رایانه اى از جمله اینترنت». این نوع از تجارت بر پردازش و انتقال الکترونیکى داده ­ها شامل متن، صدا و تصویر مبتنى است. تجارت­الکترونیک فعالیت­هاى مختلفى از جمله مبادله، تحویل فورى مطالب دیجیتال، انتقال الکترونیکى وجوه، مبادله­ الکترونیکى سهام، بارنامه الکترونیکى، طرح­هاى تجارى و مهندسى و خدمات پس از فروش را نیز در برمى­گیرد.

ویژگى اصلى این نوع از تجارت تسهیل فرآیندهاى تجارى، حذف فرآیندهاى غیرضرورى و زائد در انجام امور بازرگانى و کاهش هزینه­ ها از طریق بهبود و افزایش هماهنگى، کاهش هزینه­هاى ادارى خصوصاًً هزینه مکاتبات و نیز بهبود دسترسى به بازار و افزایش تنوع براى مشتریان است. در این میان، فناورى­هاى نوین ارتباطى مانند اینترنت، اکسترانت، پست­الکترونیک و تلفن­هاى همراه در گسترش و توسعه تجارت­الکترونیک نقش بسزایى دارند(نامور،۱۳۸۷؛۴).

مایکل دل ‌در مورد تجارت­الکترونیک مى­گوید: بسیارى از فروشگاه­ها تبدیل به نمایشگاه خواهند شد. فروشگاه­هاى اخیر سونى و اپل براى این منظور طراحى ‌شده‌اند که محصولات این شرکت­ها را به نمایش بگذارند تا بسیارى از مردم جهان این محصولات را به صورت آنلاین بخرند. احتمال دارد جهان آنلاین و آف لاین در هم ادغام شوند. فروش­هاى چند کاناله مى­تواند ترکیبى از فروشگاه­هاى سنتى ـ کاتالوگ چاپ نشده ـ خط تلفن و یا شاید هم یک وب­سایتى براى تجارت­الکترونیکى باشد، اما سرانجام همان وب­سایت مکانى است که سفارش خرید را از مشترى دریافت خواهد کرد(روزنامه ایران،۱۳۸۶ ؛۶).

هرچند تعاریف ارائه شده توسط محققین از تجارت­الکترونیکی از سه بعد مبادله- فعالیت­ها، کاربردها و شبکه های ارتباطی تفاوت دارد ولیکن تمام تعاریف حداقل در دو­مورد: ۱- عمل مبادله و خرید و فروش یک ارزش(کالا، خدمات و اطلاعات) ۲- استفاده از یک وسیله الکترونیکی(به طور خاص اینترنت) با یکدیگر اشتراک دارند(عزیزی،۱۳۸۳، ۱۸).

از سویی تحقیقات مربوط به تجارت الکترونیکی، وجود یک اعتبار تجربی بین عوامل مؤثر بر روی خرید و رفتار خرید اینترنتی را توجیه می‌کند. ضمن آنکه سبک پردازش اطلاعات توسط مشتریان، الگوهای خرید، ترجیحات مشتریان و زمینه‌های مرتبط برای ایجاد جذابیت بیشتر، برای استفاده کنندگان از فروش های اینترنتی نیز مورد توجه قرار گرفته است.محققان بازاریابی معتقدند در ورای هر عمل خرید، یک فرایند مهم تصمیم گیری نهفته است که باید بررسی شود. مراحلی که خریدار طی می‌کند تا تصمیم بگیرد که چه نوع محصولاتی را خریدار کند، فرایند تصمیم ­گیری خرید تعریف می­ شود. در این زمینه مدل­های زیادی وجود دارد که رفتار خرید و شیوه ­های قابل درک توسط مصرف­ کنندگان را نشان می­دهد. هدف این مدل­ها، نظم و ادغام اجزای گسترده دانش شناخته شده ‌در مورد رفتار مصرف ­کننده ‌می‌باشد. رفتار مصرف ­کننده به مطالعه کلیه فرایند­های انتخاب، استفاده، کنارگذاری محصولات و خدمات، تجارب و یا ایده­ ها توسط افراد، گروه­ ها و سازمان­ها به منظور ارضای نیازها و نیز بررسی تاثیرات این فرایندها بر مشتری و جامعه می ­پردازد(هاوکینز[۱۵]،۲۰۰۷؛۶).

بنابر تعریف دیگری کسب، مصرف و تمایل به سمت کالا، خدمت، زمان و ایده به وسیله واحدهای تصمیم گیری را رفتار مصرف ­کننده می­گویند.

همچنین مطالعه فرایندهایی را که در آن افراد یا گروه­ ها از کالاها، خدمات یا ایده­ ها به منظور ایجاد رضایت و تامین نیازها و خواسته ­ها استفاده ‌می‌کنند، رفتار مصرف ­کننده گویند(سولومو
ن[۱۶]،۱۹۹۲؛۲۲).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...