۳-۶-۲-۲-داوری اختلافات اجاره نامه

۳-۶-۲-۲-۱-الزامات ساختاری

هنگامی که طرفین ‌در مورد انتخاب‌های داوری برای دادرسی مورد نظر خودشان تصمیم گرفتند، لازم است پیش نویسی برای بخش‌های قرارداد تنظیم کنیم تا تمام تحریفات گزینه دارسی را حذف نماید. برای اجرای این هدف اجاره نامه نفتی و گازی باید شامل بند داوری گسترده پیش از اختلاف باشد. در تلاشی برای تدوین یک بند داوری امکان پذیر پیش از به وجود آمدن اختلاف ، نویسنده موارد زیر را انتخاب ‌کرده‌است:

طرفین این اجاره نامه نفتی و گازی بر سر داوری برای تمام اختلافات بین‌شان که در خارج، یا به هر طریقی مرتبط با موارد زیر توافق کردند:

    1. مفاد یا عبارات مفهومی اجاره نامه نفت و گاز

    1. رابطه اجاره‌نامه منتج شده، یا

  1. هر توافق ادغامی ، توافق تعیین واحد، دستور بخشی، یا عناوین دیگر، توسعه، یا اسناد بازاریابی مرتبط با بندهای اجاره‌نامه یا روابط اجاره‌نامه.

این موارد، با مواردی که در بخش‌های گذشته درباره آن‌ ها بحث شد پیوند خورده است، باید از انحرافات غیر ضروری در دادگاه اجتناب شود و یک مسئله توسط قواعد و الزامات برای داوری احاطه شده باشد.

۳-۶-۲-۲-۲-شناخت اختلاف

مقررات نمونه در کشورهای مختلف خواست طرف را برای آغاز فرایند داوری برای بررسی دقیق تمام جنبه‌های اختلاف بین آن ها و ارزیابی دقیق اساس حقیقی و حقوقی ادعاهای آن‌ ها مجبور می‌کند. برای آغاز کردن رویه داوری طرف شاکی باید “مقررات داوری” را که شامل موارد زیر می‌شود را فراهم آورد:

الف-توصیفی از اختلاف که نیاز به رسیدگی با داوری دارد

ب-بیانیه‌ای که نشان دهد که چرا این مسئله تحت بند داوری اجاره‌نامه موضوع داوری قرار گرفته است.

ج-بیانیه‌ای برای وقایع مرتبط لازم برای حل و فصل اختلاف

د-بیانیه‌ای ‌در مورد قانون مربوطه برای حل و فصل اختلاف

ه-بیانیه‌ی پیگیری کمک توسط یک طرف (اگر به دنبال مقداری پول هستند، به مقدار مشخصی گفته می‌شود که علت و جزئیات محاسبات را شامل می‌شود) ؛ و

و-ضمیمه‌ ای که شامل نسخه هایی از اسناد مربوطه، موارد ، قوانین ، و سایر مفاد مربوط به تصمیم درباره اختلاف می‌شود.

این مورد بیشتر از یک دفاع قیاسی در برابر یک شکایت است. در عوض ، سند شبیه حرکتی برای حکم خلاصه با یک توضیح مختصر حمایتی خواهد شد. پاسخ مقررات داوری ارائه شده توسط یک طرف پاسخگوی قانون با سطح مشابهی از جزئیات می‌باشد .

برای اطمینان از آمادگی کامل موارد مربوط به طرفین در این مرحله از رویه ، مقررات اینگونه می‌باشد، هنگامی که داور عقیده داشته باشد که مسئله برای بررسی آماده می‌باشد، برای تصمیم گیری انحصاری ‌در مورد اختلاف از طریق اطلاعاتی که در مقررات داوری و پاسخ مقررات داوری وجود دارد طرفین داور را در اختیار می‌گیرند. هدف از مجبور کردن طرفین به فکر کردن و تجمیع مشکلات خود در مراحل اولیه اختلاف این است که برای آن‌ ها اطلاعاتی فراهم شود که به طور مؤثر در مذاکره ساختار یافته و فازهای میانجی‌گری فرایند داوری که با آن‌ ها درگیر می‌باشند به آن‌ ها نیاز خواهند داشت . همواره این اطمینان وجود دارد که میانجی‌گر اطلاعات با کیفیتی ‌در مورد وقایعی که طرفین قادر به مذاکره بر سر راه حل آن‌ ها نیستند دارد. آماده سازی پیش از موعد همچنین داور را قادر به حل کردن اختلاف در زودترین مرحله ممکن می‌سازد. (کتابچه میانجیگری، ۲۰۰۳ :۴۸)

داور کلیدی برای حصول اطمینان از ارائه روش کار به صورت هموار می‌باشد . داور آگاه به موضوع و اموزش دیده درباره قانون ، باید قادر باشد به آسانی تعیین کند که چه وقت آن ها اطلاعات مورد نیاز برای حل عادلانه اختلاف را در دسترس خواهند داشت. در بسیاری از موارد، مشکلات قابل شناسایی مشکلات مربوط به قانون می‌باشند، داور باید قادر باشد تصمیمی را با تکیه بر مقررات ، پاسخ و پژوهش مستقل قانونی خودشان ارائه دهد ، شاید مهم‌تر از آن، شامل فرایند کشف با داور بجای طرفین شوند. پس از ملاحظات و پاسخ اولیه ، حتی فرایند دادخواهی نیز تحت کنترل داور در می‌آیند. به عنوان مثال ، یک طرف ممکن است معادل یک دعوای متقابل را در پاسخ خود به وجود آورد . اگر داور اعتقاد داشته باشد که این موضوع به داشتن پاسخی به دعوای متقابل کمک می‌کند، او می‌تواند مشکلات خاصی را که او می‌خواهد طرف پاسخگو بیان کند را به وجود می‌آورد.

۳-۷-مدیریت فرایند حل اختلاف

مدیریت اختلاف، عبارت است از کنترل اختلاف به شیوه های مختلف، از جمله میانجی گری، مذاکره و اجتناب. ساختار اجتماعی اختلاف، نوع شیوه مدیریت اختلاف را تعیین می‌کند. اصولاً رهیافت مدیریت اختلاف هنگامی اتخاذ می شود که حل و فصل کامل اختلاف، غیرممکن به نظر می‌رسد، اما می توان از حادتر شدن اختلاف جلوگیری نمود. در اختلافات پیچیده و لاینحل با کاربرد این شیوه می‌توان اوضاع را به نحو سازنده ای مدیریت نمود تا بعداً بتوان راه حلی یافت. هدف مدیریت اختلاف، دخالت سازنده، به نحوی است که اختلاف موجود منافع بیشتر و مضرات کمتری را متوجّه طرفین اختلاف نماید. مهمترین تحقیق های علمی ‌در مورد مدیریت اختلاف یا کنترل اجتماعی توسط دونالد بلک صورت گرفته است. وی شکل های ابتدایی مدیریت اختلاف را گروه بندی نمود و از راهبرد جامعه شناسی محض برای توضیح جنبه‌های مختلف این اشکال بهره برد. آلن هرویتز،[۴۲] جیمز تاکر،[۴۳] مارک کانی،[۴۴] بائوم گارتنر،[۴۵] دلاروش،[۴۶] ماریان بورگ،[۴۷] الیز ‌گو دارد،[۴۸] اسکات فیلیپس[۴۹] و برادلی کمپل[۵۰] نیز به پرورش و شکوفایی تئوری مدیریت اختلاف کمک های شایانی نمود. .(سوناراجا، ۱۹۹۰ :۲۳۹)

اما حل اختلاف عبارت است از فرایند حل یک اختلاف با تامین نیازمندی ها و منافع طرف های درگیر به نحو مرضی الطرفین. هدف حل اختلاف پایان دادن به اختلاف پیش از آغاز درگیری است. حل اختلاف از منظر دیگر عبارت است از انجام اقدامات یا کاربرد شیوه های برای حل اختلاف. جهت حل اختلاف. جهت حل اختلاف شیوه های مختلفی وجود دارد، از جمله مذاکره، تهدید و به کار گیری زور و دخالت طرف ثابث. اختلاف در صورتی که از نوع dispute باشد به سادگی قابل حل است، اما برای حل اختلافات از نوع conflict میانجی گران یا مذاکره کنندگان باید ریشه ها و منافع ورای مواضع طرف های اختلاف را شناسایی نمایند و راه حل باثباتی را پیدا کنند. دشواری حل اختلافات پیچیده را می توان در مدل کوه یخی اختلاف که اندیشمندان این حوزه بدان پرداخته‌اند بررسی نمود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...