* لطفا درباره آخرین باری که با مشکلی در اجرای تغییر مواجه شدید، برایم بگویید؟ ممکن است در مورد آن شرایط توضیح دهید؟به نظر من بزرگترین مشکل این بود که معلم هایی که برای پایه ششم استفاده کردند کارشناسی شده نبودند و از معلمهایی استفاده شده که سواد ریاضی کافی برای تدریس کتاب ریاضی پایه ششم که بسیار سنگین بود را نداشته اند. متاسفانه ما در پایه ششم معلم هایی داشتیم که اصلاً بر محتوای کتاب درسی مسلط نبودند، بنابرین پایه ششمیها با مشکلات پایهای وارد پایه هفتم شدند. مثلاً یک مبحثی مثل مختصات واقعاً نیاز بود که معلم به صورت تخصصی و مفهومی با دانشآموز کار کند و این مفهوم را در ذهن دانشآموز درونی کند. اما متاسفانه دانشآموزان ما حتی نسبت به چهار ناحیه مختصات که یک مفهوم ابتدایی و اولیه از این قسمت بود توجیه نشده بودند و به آن ها میگفتیم ناحیهها را همراه با علامت هر ناحیه توضیح بده فقط در جواب میگفتند: بالا، پایین، چپ، راست!!! وچیزی به نام علامت هر ناحیه را نمیدانستند. در صورتی که با اعداد صحیح و علامت اعداد آشنا شده بودند. اما متاسفانه معلمها به صورت تخصصی و پایهای مفاهیم را به آن ها آموزش نمی دادند.
*با توجه به اینکه شما سابقه تدریس کتاب درسی فعلی و قبلی ریاضی را دارید. کتابهای درسی جدید چه تفاوتی با کتابهای درسی قدیم کردهاند و چه مباحثی به آن ها افزوده شده است؟ کتاب درسی جدید حالت کاربردی پیداکرده است ولی به نظر من کتاب درسی قبلی خیلی بهتر بود زیرا دانشآموزان ضعیف کشش مطالب کتاب درسی جدید مانند مبحث احتمال را ندارند. من اصلاً به روش کتاب درسی جدید پیش نمیروم. مانند گذشته ابتدا درس می دهم، جزوه میدهم و در پایان از دانشآموزان میخواهم به حل کار در کلاس ها بپردازند.
*آیا از تغییرات ایجاد شده در کتاب درسی ریاضی پایه هفتم راضی هستید؟خیر
*با توجه به تجربیات خودتان چه عواملی میتوانند علت موضعگیری شما باشند؟ دانشآموزان ما مثل موش آزمایشگاهی شدند. به نظر من بزرگترین اشتباهی که نظام آموزشی ما انجام داد این بود که ناگهان از سال ششم این تغییر را ایجاد کردند، بدون این که به معلمین و دانشآموزان آمادگی دهند. کلاسهای ضمن خدمت هم، با زمان بسیار اندک گذاشتند که جوابگوی همکاران نبود. ما نسبت به محتوای کتاب درسی جدید توجیه نشده بودیم و به همین علت، هیچ یک از همکارها همگام با هم پیش نمیرفتیم و هر شخص از روش خودش استفاده می کرد.
*آخرین باری که احساس کردید تغییرات شما را سردرگم کرده، چه وقت و به چه دلیلی بوده است؟ بزرگترین سردرگمی ما در طرح سوال و روش تدریس بود. ما اصلاً نمیدانستیم بعضی مباحث مثل حل مسئله فصل یک را با چه روشی به بچه ها تفهیم کنیم و اینکه با توجه به تغییرات جدید، شیوه طرح سوال ما چگونه باشد.
اطلاع رسان کد۴:
* شما چند سال سابقه تدریس درس ریاضی دوره راهنمایی دارید؟۲۴ سال
*تغییر برای شما چه معنایی دارد و شما چه برداشتی از آن دارید؟ به طور کلی با تغییر در زندگی موافقم. تغییر است که باعث می شود انسان رشد کند و خودش را بالا بکشد.
*تغییرات را چگونه میبینید و چه معلمی توانایی دارد که مسئولیت اجرای تغییرات را بپذیرد؟ به نظر من تغییرات اساسی نبود. تغییر با توجه به کتاب درسی حاضر اصلاً تغییر نبوده است. تغییر زمانی تغییر به حساب میآید که ما اول امکاناتش را فراهم کنیم. ما امکانات اجرای این تغییر را فراهم نکرده ایم. دانشآموزان آماده نیستند، معلم ها آماده نیستند و ما آمدیم ناگهان سیستم را تغییر دادیم.
اگر در ارتباط با این تغییر، مدرسان زبده و با تجربه ای داشتیم که شناخت و اشراف کاملی از مفاهیم کتاب درسی داشتهاند، میتوانست تأثیر به سزایی در توجیه و تفهیم بهتر مباحث کتاب داشته باشد. به عنوان مثال، ما معلمانی داریم که دارای مدرک فوق دیپلم هستند و به نظر من مطالب کتاب درسی در سطحی است که معلمی که در این پایه تدریس میکند حداقل باید لیسانس را داشته باشد.
*لطفا درباره آخرین باری که با مشکلی در اجرای تغییر مواجه شدید، برایم بگویید؟ ممکن است در مورد آن شرایط توضیح دهید؟ وقتی کتاب درسی عوض شد ما نمیدانستیم از چه راهی شروع کنیم و با بچه ها کار کنیم. کتابی را دادند که سرفصلهایش خیلی زیاد بود و ما نمیدانستیم مطالب را چطور به بچه ها تفهیم کنیم. متاسفانه با زیاد شدن سرفصل های کتاب درسی ساعت کاری ما را کم کردند. ما نتوانستیم مرور مختصری از کتاب درسی داشته باشیم. ما نتوانستیم خیلی از مطالب را به بچه ها تفهیم کنیم مثل شروع مبحث توان که در مورد نسبت های فامیلی بود.بچه ها واقعا در یادگیری این قسمت دچار سردرگمی شده بودند.
مطالب در سطحی بود که خانواده ها توانایی این را نداشتند که در منزل با بچه ها کار کنند. کتاب درسی بدون هیچ مقدمه ای درس را شروع می کرد و اگر کسی دبیر تخصصی این رشته نبود، نمیتوانست چیزی سر در بیاورد که با بچه ها کار کند. به نظر من کسی که کتاب درسی را نوشته اصلاً معلمی نکرده است و دبیر نبوده است و تدریس در مقطع ابتدایی و راهنمایی نداشته است.
*با توجه به اینکه شما سابقه تدریس کتاب درسی فعلی و قبلی ریاضی را دارید. کتابهای درسی جدید چه تفاوتی با کتابهای درسی قدیم کردهاند و چه مباحثی به آن ها افزوده شده است؟ کتاب درسی قبلی واقعاً کتاب بود ولی کتاب درسی جدید بیشتر شبیه جزوه است تا کتاب. کتاب درسی جدید بدون هیچ مقدمه ای درس را شروع میکند.مطالب و درس اصلاً توضیح داده نشده است. کتاب درسی جدید میخواهد دانشآموزان را وادار به فعالیت کند اما ما زمینه انجام فعالیت را نداریم. ما امکانات انجام فعالیت های کتاب درسی را نداریم. مدرسه ما که در یک کلاس ۳۵ دانش آموز نشستهاند چطور میتوانیم فعالیتها را به طور کامل انجام دهیم. اگر کلاس من ۱۵ دانش آموز داشته باشد و من امکانات در اختیار داشته باشم می توانم فعالیت ها را انجام دهم. بیشترین مشکل من کمبود زمان بود. اگر زمان تدریس بیشتر بود شاید بهتر می توانستم عمل کنم. متاسفانه کلاسهای ضمن خدمت آن کلاسی نبود که استادی بالاتر از خودمان باشد که بتواند ما را به درستی راهنمایی کند و توجیه کند که چطور تدریس کنیم. بنابرین برخی مباحث که به طور کامل توجیه نشده بودیم و مجبور بودیم خیلی گذرا از کنار آن عبور کرده و خیلی اساسی تدریس نکنیم. مثلا در قسمت توان شروع درس با انجام یک فعالیت در مورد نسبت های فامیلی پسری به نام امید است که از پدر و مادر شروع و به رابطه هایی مثل نوه، نتیجه، نبیره و…اشاره میکند. این فعالیت خیلی وقت گیر و برای دانش آموز گیج کننده است و وقت گذاشتن روی آن ما را از هدف اصلی که آموزش توان است دور میکند. بنابرین ما مجبوریم خیلی گذرا به آن اشاره کرده و از آن عبور کنیم.