پاسخگوی شماره«۲»: دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته »زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تهران و مدرک تحصیلی دکتری در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه علامه طباطبایی تهران ‌می‌باشد، همچنین دارای ۲۱ سال سابقه تدریس و ۲سال سابقه مدیریتی ‌می‌باشد.

پاسخگوی شماره «۸» : دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته «الهیات» از حوزه علمیه قم و مدرک دکتری در رشته «علوم قرآنی و حدیث» از حوزه علمیه قم و دارای ۸ سال سابقه تدریس در دانشگاه تبریز و مراکز آموزشی وابسته به حوزه علمیه قم ‌می‌باشد.

پاسخگوی شماره«۹» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «تاریخ» از دانشگاه تبریز و مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ جهان» از دانشگاه تبریز بوده و دارای یکسال سابقه تدریس و چند سال سابقه مدیریتی و اجرایی ‌می‌باشد.

پاسخگوی شماره «۱۱» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «مشاوره» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ تعلیم و تربیت» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «فلسفه تعلیم و تربیت» از دانشگاه یوهان گوتنبرگ آلمان بوده و ۲۰ سال سابقه تدریس داشته است.

۵-ج)ایجاد احساس امنیت در کلاس: پاسخگوهای شماره «۱۰» و «۱۱» بر این نظر بودند که دانشجو باید در کلاس احساس امنیت بکند تا تفکر انتقادی در وی رشد یابد.

پاسخگوی شماره «۱۰» : «اصلا یه ضرب المثل انگلیسی هست می­گه کسی که پای فیش حقوقیو امضا می­کنه ازش انتقاد نکن، چون انتقاد بکنی به تأخیر خواهد افتاد، الان دانشگاه های ما اینجوریه».

پاسخگوی شماره «۱۱» : «در کنارش عنصر آزادی یعنی زمینه­ای برای ایجاد تفکر انتقادی اینم هست که فرد احساس امنیت بکنه، از لحاظ فکرش، نوشتش، مثلا احساس بکنه که من بخاطر این گفته­ام ممکنه شغلم رو از دست بدم ‌آن‌وقت مجبور می­شه که تفکر رو کنار بگذاره، ‌آن‌وقت این استمرار در کنار زدن تفکر انتقادی بخاطر مصلحت یا منفعت به تدریج در من یک شاکله­ای از شخصیت به وجود میاره …، پس جو تعلیم وتربیت باید جوی باشه که به تفکر انتقادی اهمیت داده بشه».

اساتیدی که « ایجاد احساس امنیت در کلاس درس» را به عنوان نقش استاد در رشد تفکر انتقادی دانشجو می­دانستند دارای سوابق تحصیلی، پژوهشی، سوابق اجرایی و مدیریتی و سابقه تدریس به قرار زیر می­باشند:

پاسخگوی شماره «۱۰» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم اجتماعی» از دانشگاه تبریز و مدرک کارشناسی ارشد در رشته «پژوهشگری» از دانشگاه تهران و همچنین دارای ۱۵ سال سابقه تدریس و چندین سال سابقه پژوهش در سازمان جهاد دانشگاهی ‌می‌باشد.

پاسخگوی شماره «۱۱» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «مشاوره» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ تعلیم و تربیت» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «فلسفه تعلیم و تربیت» از دانشگاه یوهان گوتنبرگ آلمان بوده و ۲۰ سال سابقه تدریس داشته است.

۵-د)پژوهش محوری: چند تن از اساتید(پاسخگوهای شماره «۲»، «۳»، «۴»، «۶» و «۷») نیز معتقد بودند که با کشیدن دانشجو به سوی پژوهش می توان تفکر انتقادی را را در وی پرورش داد. نظرات پاسخگوهای شماره «۴» و «۷» در زیر آمده­است:

پاسخگوی شماره «۴» : « به نظر من پاسخ دادنش یه مقدار سخته، فقط کلی می­تونم بگم که باید سعی کنه گرایش بده ‌به این ها، جواب رو آماده نذاره تو دهن دانشجو، یعنی یه مقدار research base بکنه، برعکس اینی که من متأسفانه می­بینم. به نظرم پژوهش محور باشه بهتره توی کشورهای خارجی هم ‌به این نتیجه رسیدن خب ما از تجربیات مثبت اونها که می­تونیم».

پاسخگوی شماره «۷» : « استاد خیلی نقش می­تونه داشته باشه، در ارائه­ درسی که می­گه، عرض کردم با اون تکالیفی که به دانشجو می­ده، می­گه برین جواب سئوالاتتون رو پیدا کنید بیارید خیلی کمک می­کنه که دانشجو بره دنبال اون سئوال، جوابش رو پیدا کنه با مطالعه، با پژوهش و از این طریق در واقع خودش راه ­حل رو پیدا بکنه به جواب برسه، استاد نقش خیلی تعیین کننده ­ای داره در تربیت دانشجو، صرفاً شنونده نباشه بتونه خودش هم پاسخ رو پیدا کنه».

اساتیدی که « ایجاد احساس امنیت در کلاس درس» را به عنوان نقش استاد در رشد تفکر انتقادی دانشجو می­دانستند دارای سوابق تحصیلی، پژوهشی، سوابق اجرایی و مدیریتی و سابقه تدریس به قرار زیر می­باشند:

پاسخگوی شماره«۲»: دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته »زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تهران و مدرک تحصیلی دکتری در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه علامه طباطبایی تهران ‌می‌باشد، همچنین دارای ۲۱ سال سابقه تدریس و ۲سال سابقه مدیریتی ‌می‌باشد.

پاسخگوی شماره «۳» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه تهران، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکتری در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران ‌می‌باشد، همچنین ۱۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف داشته و دارای چندین سال سابقه مدیریتی ‌می‌باشد.

پاسخگوی شماره «۴» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «زبان انگلیسی» از دانشگاه آزاد تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان انگلیسی» از دانشگاه آزاد تبریز و دکتری «آموزش زبان» از دانشگاه پنجاب هند و دارای ۱۶ سال سابقه تدریس و چندین سال سابقه مدیریتی.

پاسخگوی شماره «۶» : دارای مدرک کارشناسی در رشته«ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «ادبیات فارسی» از دانشگاه دهلی و دارای ۲۶ سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف.

پاسخگوی شماره «۷» : دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی «ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز و مدرک دکتری از دانشگاه تربیت معلم آذربایجان بوده و ۲۰ سال نیز سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف داشته­است.

از لحاظ فراوانی، ۶۶/۴۱ درصد از اساتید دادن فرصت اظهارنظر و ابراز وجود به فراگیر را یکی از وظایف استاد در جهت رشد مهارت‌های تفکر انتقادی دانسته ­اند، ۳۳/۳۳ درصد از اساتید الگو بودن استاد در تفکر انتقادی را یکی از وظایف استاد در جهت رشد مهارت‌های تفکر انتقادی دانسته ­اند،۶۶/۴۱ درصد از اساتید بها دادن به خرد جمعی را یکی از وظایف استاد در جهت رشد مهارت‌های تفکر انتقادی دانسته ­اند، ۶۶/۴۱درصد از اساتید طرح مسائل بحث­انگیز و دادن فرصت تفکر به فراگیر را یکی ا ز وظایف استاد در جهت رشد مهارت‌های تفکر انتقادی دانسته ­اند، ۶۶/۱۶ درصد از اساتید ایجاد احساس امنیت در کلاس را یکی از وظایف استاد در جهت رشد مهارت‌های تفکر انتقادی دانسته ­اند و ۶۶/۴۱ درصد از اساتید پژوهش محوری را یکی از وظایف استاد در جهت رشد مهارت‌های تفکر انتقادی دانسته ­اند.

فصل پنجم

نتیجه ­گیری و بحث

    1. Paul- ↑

    1. Blooms taxonomy- ↑

    1. – interpretation ↑

    1. – Analysis ↑

    1. – Evaluation ↑

    1. – Inference ↑

    1. – Explanation ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...