پاسخگوی شماره«۲»: دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته »زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تهران و مدرک تحصیلی دکتری در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه علامه طباطبایی تهران میباشد، همچنین دارای ۲۱ سال سابقه تدریس و ۲سال سابقه مدیریتی میباشد.
پاسخگوی شماره «۸» : دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته «الهیات» از حوزه علمیه قم و مدرک دکتری در رشته «علوم قرآنی و حدیث» از حوزه علمیه قم و دارای ۸ سال سابقه تدریس در دانشگاه تبریز و مراکز آموزشی وابسته به حوزه علمیه قم میباشد.
پاسخگوی شماره«۹» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «تاریخ» از دانشگاه تبریز و مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ جهان» از دانشگاه تبریز بوده و دارای یکسال سابقه تدریس و چند سال سابقه مدیریتی و اجرایی میباشد.
پاسخگوی شماره «۱۱» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «مشاوره» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ تعلیم و تربیت» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «فلسفه تعلیم و تربیت» از دانشگاه یوهان گوتنبرگ آلمان بوده و ۲۰ سال سابقه تدریس داشته است.
۵-ج)ایجاد احساس امنیت در کلاس: پاسخگوهای شماره «۱۰» و «۱۱» بر این نظر بودند که دانشجو باید در کلاس احساس امنیت بکند تا تفکر انتقادی در وی رشد یابد.
پاسخگوی شماره «۱۰» : «اصلا یه ضرب المثل انگلیسی هست میگه کسی که پای فیش حقوقیو امضا میکنه ازش انتقاد نکن، چون انتقاد بکنی به تأخیر خواهد افتاد، الان دانشگاه های ما اینجوریه».
پاسخگوی شماره «۱۱» : «در کنارش عنصر آزادی یعنی زمینهای برای ایجاد تفکر انتقادی اینم هست که فرد احساس امنیت بکنه، از لحاظ فکرش، نوشتش، مثلا احساس بکنه که من بخاطر این گفتهام ممکنه شغلم رو از دست بدم آنوقت مجبور میشه که تفکر رو کنار بگذاره، آنوقت این استمرار در کنار زدن تفکر انتقادی بخاطر مصلحت یا منفعت به تدریج در من یک شاکلهای از شخصیت به وجود میاره …، پس جو تعلیم وتربیت باید جوی باشه که به تفکر انتقادی اهمیت داده بشه».
اساتیدی که « ایجاد احساس امنیت در کلاس درس» را به عنوان نقش استاد در رشد تفکر انتقادی دانشجو میدانستند دارای سوابق تحصیلی، پژوهشی، سوابق اجرایی و مدیریتی و سابقه تدریس به قرار زیر میباشند:
پاسخگوی شماره «۱۰» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم اجتماعی» از دانشگاه تبریز و مدرک کارشناسی ارشد در رشته «پژوهشگری» از دانشگاه تهران و همچنین دارای ۱۵ سال سابقه تدریس و چندین سال سابقه پژوهش در سازمان جهاد دانشگاهی میباشد.
پاسخگوی شماره «۱۱» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «مشاوره» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ تعلیم و تربیت» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «فلسفه تعلیم و تربیت» از دانشگاه یوهان گوتنبرگ آلمان بوده و ۲۰ سال سابقه تدریس داشته است.
۵-د)پژوهش محوری: چند تن از اساتید(پاسخگوهای شماره «۲»، «۳»، «۴»، «۶» و «۷») نیز معتقد بودند که با کشیدن دانشجو به سوی پژوهش می توان تفکر انتقادی را را در وی پرورش داد. نظرات پاسخگوهای شماره «۴» و «۷» در زیر آمدهاست:
پاسخگوی شماره «۴» : « به نظر من پاسخ دادنش یه مقدار سخته، فقط کلی میتونم بگم که باید سعی کنه گرایش بده به این ها، جواب رو آماده نذاره تو دهن دانشجو، یعنی یه مقدار research base بکنه، برعکس اینی که من متأسفانه میبینم. به نظرم پژوهش محور باشه بهتره توی کشورهای خارجی هم به این نتیجه رسیدن خب ما از تجربیات مثبت اونها که میتونیم».
پاسخگوی شماره «۷» : « استاد خیلی نقش میتونه داشته باشه، در ارائه درسی که میگه، عرض کردم با اون تکالیفی که به دانشجو میده، میگه برین جواب سئوالاتتون رو پیدا کنید بیارید خیلی کمک میکنه که دانشجو بره دنبال اون سئوال، جوابش رو پیدا کنه با مطالعه، با پژوهش و از این طریق در واقع خودش راه حل رو پیدا بکنه به جواب برسه، استاد نقش خیلی تعیین کننده ای داره در تربیت دانشجو، صرفاً شنونده نباشه بتونه خودش هم پاسخ رو پیدا کنه».
اساتیدی که « ایجاد احساس امنیت در کلاس درس» را به عنوان نقش استاد در رشد تفکر انتقادی دانشجو میدانستند دارای سوابق تحصیلی، پژوهشی، سوابق اجرایی و مدیریتی و سابقه تدریس به قرار زیر میباشند:
پاسخگوی شماره«۲»: دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته »زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تهران و مدرک تحصیلی دکتری در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه علامه طباطبایی تهران میباشد، همچنین دارای ۲۱ سال سابقه تدریس و ۲سال سابقه مدیریتی میباشد.
پاسخگوی شماره «۳» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه تهران، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکتری در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران میباشد، همچنین ۱۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف داشته و دارای چندین سال سابقه مدیریتی میباشد.
پاسخگوی شماره «۴» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «زبان انگلیسی» از دانشگاه آزاد تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان انگلیسی» از دانشگاه آزاد تبریز و دکتری «آموزش زبان» از دانشگاه پنجاب هند و دارای ۱۶ سال سابقه تدریس و چندین سال سابقه مدیریتی.
پاسخگوی شماره «۶» : دارای مدرک کارشناسی در رشته«ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «ادبیات فارسی» از دانشگاه دهلی و دارای ۲۶ سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف.
پاسخگوی شماره «۷» : دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی «ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز و مدرک دکتری از دانشگاه تربیت معلم آذربایجان بوده و ۲۰ سال نیز سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف داشتهاست.
از لحاظ فراوانی، ۶۶/۴۱ درصد از اساتید دادن فرصت اظهارنظر و ابراز وجود به فراگیر را یکی از وظایف استاد در جهت رشد مهارتهای تفکر انتقادی دانسته اند، ۳۳/۳۳ درصد از اساتید الگو بودن استاد در تفکر انتقادی را یکی از وظایف استاد در جهت رشد مهارتهای تفکر انتقادی دانسته اند،۶۶/۴۱ درصد از اساتید بها دادن به خرد جمعی را یکی از وظایف استاد در جهت رشد مهارتهای تفکر انتقادی دانسته اند، ۶۶/۴۱درصد از اساتید طرح مسائل بحثانگیز و دادن فرصت تفکر به فراگیر را یکی ا ز وظایف استاد در جهت رشد مهارتهای تفکر انتقادی دانسته اند، ۶۶/۱۶ درصد از اساتید ایجاد احساس امنیت در کلاس را یکی از وظایف استاد در جهت رشد مهارتهای تفکر انتقادی دانسته اند و ۶۶/۴۱ درصد از اساتید پژوهش محوری را یکی از وظایف استاد در جهت رشد مهارتهای تفکر انتقادی دانسته اند.
فصل پنجم
نتیجه گیری و بحث
-
- Paul- ↑
-
- Blooms taxonomy- ↑
-
- – interpretation ↑
-
- – Analysis ↑
-
- – Evaluation ↑
-
- – Inference ↑
-
- – Explanation ↑