در زیر دوره ۱۹۹۴- ۱۹۸۷اثر منفی روز انتشار گرایش احساسی تأیید شد اما در دوره های دیگر اثر روز انتشار معنی دارنمی باشد. بدین معنی که شاخص بازده نسبت به انتشار شاخص گرایش احساسی واکنش نشان میدهد.نقش اثر روز هفته بر بازده، مشابه نقش گرایش احساسی سرمایه گذاربر بازده است و متعلق به سهام هایی با ارزیابی ذهنی بالا است.گرایش های احساسی سرمایه گذاران به طور سیستماتیک قیمت سهام شرکت های کره ای با اندازه کوچک، قیمت سهام پایین و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار کم و درصد مالکیت نهادی پایین را تحت تأثیر خود قرا ر میدهد. همچنین به این نتیجه رسیدند که اضافه کردن شاخص گرایش احساسی سرمایه گذاران به مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای عملکرد مدل را تقویت بخشیده و اثرات اندازه ، ارزش و مومنتوم را بهتر توضیح میدهد.ارتباط مثبتی بین گرایش احساسی سرمایه گذار و بازده های ۳ ماهه بعدی در دو بازار واقعی خصوصی و عمومی پیدا کردند. آن ها همچنین نتیجه گرفتند که گرایش احساسی سرمایه گذار نقش مداوم بیشتری درمنحرف کردن از ارزشهای بنیادی و ایجاد مانع بر سرراه استفاده از فرصت توسط آربیتراژگران آگاه، دربازارهای خصوصی )به خاطر عدم نقدینگی، عدم تقارن اطلاعاتی و محدودیت در افشا قیمت( نسبتبه بازارهای عمومی بازی میکند.۹لینگ و همکاران۲۰۱۰ارتباط مثبتی بین گرایش احساسی سرمایه گذار و بازده های ۳ ماهه بعدی در دو بازار واقعی خصوصی و عمومی پیدا کردند. آن ها همچنین نتیجه گرفتند که گرایش احساسی سرمایه گذار نقش مداوم بیشتری درمنحرف کردن از ارزشهای بنیادی و ایجاد مانع بر سرراه استفاده از فرصت توسط آربیتراژگران آگاه، دربازارهای خصوصی )به خاطر عدم نقدینگی، عدم تقارن اطلاعاتی و محدودیت در افشا قیمت( نسبتبه بازارهای عمومی بازی میکند.۱۰چن و همکاران۲۰۱۱گرایش احساسی ایجاد شده توسط رسانه های اجتماعی(ازقبیل وب سایتهای رسمی و روزنامه ها)، با بازده های سهام فعلی و آتی ارتباط دارد. تاثیر رسانه غالبا برای آن گونه شرکتها که سهامشان توسط سرمایه گذاران خرده نگهداری می شود، قوی تر است.
۱۱جینگ و دیگران۲۰۱۳متوسط اعتماد به نفس کارآفرینان و سرمایه گذاران میتواند بر جبران مخاطرات اخلاقی تاثیر بگذارد . اعتماد بیش از حد از کارآفرینان ممکن است منجر به پایین تر آمدن ارزش شرکت ها شود ، در حالی که اعتماد به نفس بیش از حد سرمایه گذاران ممکن است واکنش افراطی در تصمیم گیری سرمایه گذاری داشته باشد .
۲-۱۹- جمع بندی
در این فصل ابتدا به مقوله اقتصادرفتاری پرداخته شده است و آن را این گونه تعریف نمودیم که اقتصاد رفتاری ترکیب دو علم اقتصاد و روانشناسی است و موضوع آن عبارت است از تحقیق و بیان علت محدودیت ها و پیچیدگی ها در عوامل اقتصادی. مالی رفتاری نیز رهیافت جدیدی در بازارهای مالی است تا مشکلات پارادایم سنتی و متعارف را بر اساس دستیافت های روانشناسی شناختی پاسخ دهد ، تعریف گشت.سپس گرایش های احساسی و نحوه اندازه گیری آن بیان گشت و در مورد بورس اوراق بهادار تهران صحبتی به میان آمد. در نهایت نتایج پیشینه تحقیقات انجام شده در سال های گذشته اظهار گردید.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
در فصل پیش به بررسی گرایش های احساسی سرمایه گذاران و بازده سهام پرداختیم .در این فصل سعی بر آن است تا از روش پژوهش، جمع آوری اطلاعات ، روش شناسایی مؤلفه ها و شاخص های سنجش گرایش احساسی سرمایه گذاران و بازده سهام بیان شود . آنچه که نتایج برآمده از یک پژوهش را ارزشمند و قابل استناد میکند روش پژوهش ساختارمند، هدفمند و علمی میباشد . روش پژوهش مجموعه ای از قواعد ، ابزار و راه های قابل اطمینان و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها،کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است . دقت و صحت استنباط ها در پژوهش های کمی ، در درجه اول مربوط به روش نمونه گیری است. با بهره گرفتن از یک روش نمونه گیری مناسب ، افرادی که معرف جامعه باشند ، انتخاب میشوند . مورد دیگری که رعایت آن لازم است تا بتوان به استنباط های آماری صحیح دست یافت ، انتخاب آزمون آماری مناسب با توجه به متغیرها و مقیاس های اندازه گیری است. دو مقوله اشاره شده در پژوهش حاضر مورد توجه ویژه اند. در این فصل سعی بر آن است که از یک طرف جامعه و نمونه آماری ، روش های نمونه گیری ، چگونگی تقسیم بندی نمونه در طبقات مختلف و حجم نمونه در هر طبقه معرفی گردد . از طرف دیگر روش های پژوهش ، از جمله ؛ نحوه گردآوری اطلاعات و ابزارهای مربوط به آن ، اطلاعات و سنجش پایایی و روایی پژوهش تبیین شده و در نهایت فنون تحلیل آماری مورد استفاده در پژوهش تحت نرم افزارهای آماری تشریح گردد.
۳-۲- روش پژوهش
این تحقیق به تاثیر گرایش های احساسی سرمایه گذاران بر بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پرداخته، بنابرین این پژوهش از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش جزء تحقیقات توصیفی و تحلیلی میباشد . تحقیق از آن جهت کاربردی است که نتایج حاصل از آن در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به کار گرفته می شود.از آن جهت توصیفی و کیفی است که به توصیف گرایش های رفتاری می پردازد و متغیر ها دستکاری نمی شوند و وضعیت موجود آن ها شناسایی می شود و برای تحلیل داده ها از روش تحلیلی-تبیینی استفاده کرده ایم .
۳-۳- جامه آماری
جامعه آماری به کل گروه افراد ، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق میخواهد به تحقیق درباره ی آن ها بپردازد. جامعه عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقه مند هستیم یافته های پژوهش را به آن ها تعمیم دهیم یا به عبارت دیگر جامعه عبارت است از گروهی از افراد ،اشیاء یا حوادث جامعه آماری که حداقل دارای یک صفت یا ویژگی مشترک هستند (دلاور، ۱۳۹۰). جامعه آماری در این پژوهش، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای ۱۳۸۸-۱۳۹۲ هستند.
۳-۴- حجم نمونه
نمونه بخشی از افراد جامعه است که به منظور انجام برنامه ها مورد بررسی قرار میگیرد (سنجری،۱۳۸۸). از آنجا که معمولا تعداد جامعه های آماری زیاد است و بعضا دست نیافتنی هستند ، محقق تعدادی از این جامعه را به عنوان نمونه انتخاب میکند به صورتی که نمونه اختصاص یافته معرف جامعه آماری باشد.
۳-۵- روش نمونه گیری
در این مطالعه نمونه آماری از کل شرکت های پذیرفته شده در بورس با بهره گرفتن از روش غربال گری و با بهره گرفتن از محدودیت های ذیل انتخاب گردیده است.
۱٫با توجه به قلمرو زمانی پنج ساله(۱۳۹۲-۱۳۸۸) تحقیق شرکتهایی که ازمدت پذیرش آنهاکمتر از پنج سال گذشته باشد،به دلیل عدم دسترسی به داده های موردنیاز ازجامعه آماری حذف میشوند.
۲٫شرکتهای فعال درصنعت واسطه گری مالی وشرکت هایی با ساختارمشابه صنعت واسطه گری مالی ازجامعه آماری حذف می شود.
۳٫شرکت هایی که داده های آن ها برای دوره زمانی تحقیق در دسترس باشد.
۴٫شرکت های موردبررسی پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران باشند.
۵٫شرکت های موردبررسی دربازه زمانی مورد نظر توقف معاملاتی نداشته باشند.
با درنظرگرفتن شرایط بالا از بین شرکت های پذیرفته شده ۶۵ شرکت حائز این شرایط بودند.
۳-۶- روش جمع آوری داده های پژوهش