۳-۵٫ روایی پرسشنامه

روایی صوری پرسشنامه با بهره گرفتن از نظرمتخصصان بررسی و بر پایه آن ویرایش‌هایی انجام گرفت و در نهایت پرسشنامه‌ای متناسب با جامعه‌ مورد نظر پژوهش، تنظیم شد.

هم چنین، به منظور بررسی روایی ابزار پژوهش از روش تحلیل گویه و محاسبه ضرایب همبستگی بین ابعاد پرسشنامه، با نمره کل (در سطح ۰۰۰۱/) استفاده شد. همین طور که جدول شماره ۳-۱، نشان می‌دهد، دامنه ضرایب همبستگی بین مؤلفه های پرسشنامه با نمره کل از ۶۹۲/ (همبستگی فعالیت کسب دانش با نمره ی کل) تا ۸۷۰/ (همبستگی فعالیت تسهیم و مبادله ی دانش با نمره ی کل) محاسبه شده است.

جدول شماره ۳-۱٫ همبستگی مؤلفه‌های پرسشنامه با نمره کل (N=119).

متغیر
کسب دانش
کاربرد دانش
یادگیری از دانش
تسهیم و مبادله دانش
ارزیابی دانش
ایجاد و تثبیت دانش
استفاده بهینه دانش

مدیریت دانش

۶۹۲/**

۷۰۲/**

۸۲۲/**

۸۷۰/**

**۸۴۱/

**۸۶۹/

**۸۶۰/

۳-۶٫ پایایی پرسشنامه

پایایی یک سنجه، ثبات و هماهنگی منطقی پاسخ‌ها در ابزار اندازه گیری را نشان می‌دهد. (دانایی فرد و دیگران، ۱۳۸۸) تکنیک‌های آماری مختلفی برای اندازه گیری میزان پایایی پرسشنامه وجود دارد اما یکی از معتبرترین این تکنیک‌ها، آزمون آلفای کرونباخ می‌باشد. بر این اساس، نتایج حاصل از آزمون پایایی پرسشنامه در جدول ذیل آمده است.

جدول شماره ۳-۲٫ آزمون پایایی با بهره گرفتن از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ.

مورد آزمون
تعداد گویه
آلفای کرونباخ

کسب دانش

۹

۸۳۲/

کاربرد دانش

۹

۸۱۶/

یادگیری (از فرایند دانش)

۱۰

۸۳۵/

تسهیم و مبادله دانش

۱۰

۸۹۲/

ارزیابی دانش

۱۰

۹۴۵/

ایجاد و تثبیت دانش

۱۱

۸۸۸/

استفاده بهینه از دانش

۸

۸۳۳/

کل داده ها (مدیریت دانش)

۶۷

۹۶۷/

با توجه ‌به این که مقدار آلفای کرونباخ برای مؤلفه‌ها در دامنه (۸۱۶/) تا (۹۴۵/)، ‌و خصوصاً برای کلیه سؤالات ( ۹۶۷α= /) می‌باشد، لذا پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار می‌گیرد.

۳-۷٫ نحوه اجرای پرسشنامه و جمع‌ آوری داده ها

به منظور اجرای مقیاس پژوهش و جمع‌ آوری اطلاعات، برابر قوانین با مراجعه به معاونت پژوهشی و دفتر همکاری‌های علمی و مشاوره‌ای دانشگاه شیراز، معرفی نامه‌های لازم جهت انجام پژوهش توسط این دفتر صادر و با مراجعه حضوری به هر کدام از کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز اعم از کتابخانه‌های دانشگاه‌های شیراز، علوم پزشکی شیراز، آزاد شیراز، پیام نور شیراز و صنعتی شیراز، پرسشنامه‌ها میان کتابداران شاغل توزیع و با ارائه‌ توضیحات لازم، در نهایت با پیگیری‌های مکرر، اطلاعات مد نظر جمع‌ آوری شد.

۳-۸٫ روش تجزیه و تحلیل داده ها

با توجه به کل شماری، برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نرم افزار SPSS (نسخه‌ ۱۶) در سطح آمار توصیفی و از جدول‌ها و نمودارهای فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شد.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱٫ مقدمه

در این فصل داده های پژوهش با بهره گرفتن از مشخصه‌ های آماری نظیر فراوانی، درصدفراوانی، میانگین، انحراف معیار و نمودارها مطرح می‌شود.

۴-۲٫ یافته های پژوهش

یافته های پژوهش شامل دو بخش می‌باشد. در بخش نخست توزیع آزمودنی‌ها برحسب جنسیت، سابقه کاری، رشته‌ تحصیلی، میزان تحصیلات و کتابخانه‌های دانشگاه ها و در بخش دوم یافته های مربوط به سؤالات پژوهش ارائه شده است.

۴-۲-۱٫ توزیع آزمودنی‌ها بر حسب جنسیت، سابفه ی کاری، رشته‌ تحصیلی، میزان تحصیلات و کتابخانه‌های دانشگاه ها

به لحاظ اهمیت مشخصات فردی نمونه‌ مد نظر، ابتدا ‌به این مقوله پرداخته شده است.

الف. توزیع آزمودنی‌ها بر حسب جنسیت

بررسی ترکیب جمعیتی در این کتابخانه‌ها همان طور که در جدول ۴-۱ مشاهده می‌شود نشان می‌دهد که ۲/۶۷ درصد از نمونه‌ مدنظر را زنان و ۸/۳۲ درصد از آن‌ ها را مردان تشکیل می‌دهند.

جدول شماره ۴-۱٫ توزیع آزمودنی‌های بر حسب جنسیت

جنسیت
تعداد
درصد

مؤنث

۸۰

۲/۶۷

مذکر

۳۹

۸/۳۲

ب. توزیع آزمودنی‌ها بر حسب سابقه کاری

دومین متغیر مورد بررسی در تحلیل اطلاعات جمعیت شناختی سابقه کاری شاغلین بود. بر اساس این آمار که در جدول زیر مشاهده می‌شود، ۲/۱۴ درصد پاسخگویان سابقه‌ای از ۱ تا ۵ سال، ۶/۲۸ درصد سابقه ۵ تا ۱۰ سال، ۶/۲۸ درصد سابقه ۱۰ تا ۱۵ سال و ۶/۲۸ درصد بیش از ۱۵ سال سابقه کاری داشتند.

جدول شماره ۴-۲٫ توزیع آزمودنی‌ها بر حسب سابقه کاری.

سابقه کاری
تعداد
درصد

۱ تا ۵ سال

۱۷

۲/۱۴

۵ تا ۱۰ سال

۳۴

۶/۲۸

۱۰ تا ۱۵ سال

۳۴

۶/۲۸

بیش از ۱۵ سال

۳۴

۶/۲۸

ج. توزیع آزمودنی‌ها بر حسب رشته‌ تحصیلی

بررسی رشته‌ تحصیلی افراد شاغل سومین متغیر مورد توجه در اطلاعات جمعیت شناختی بود. یافته ها نشان می‌دهد که ۱/۶۸ درصد از پاسخ دهندگان دارای تحصیلات کتابداری و ۹/۳۱ درصد از آن‌ ها نیز دارای تحصیلات غیره کتابداری می‌باشند.

جدول شماره ۴-۳٫ توزیع آزمودنی‌ها بر حسب رشته‌ تحصیلی

رشته‌ تحصیلی
تعداد
درصد

کتابداری

۸۱

۱/۶۸

غیره کتابداری

۳۸

۹/۳۱

د. توزیع آزمودنی‌ها بر حسب میزان تحصیلات

میزان تحصیلات افراد شاغل در کتابخانه‌ها نیز به عنوان چهارمین متغیر مورد بررسی درتحلیل اطلاعات جمعیت شناختی حکایت از آن دارد که ۱۶ درصد از شاغلین دارای مدرک پایین‌تر از کارشناسی، ۶۳ درصد دارای مدرک کارشناسی و ۲۱ درصد نیز مدرکی بالاتر از کارشناسی دارند.

جدول شماره ۴-۴٫ توزیع آزمودنی‌ها بر حسب میزان تحصیلات

میزان تحصیلات
تعداد.
درصد

پایین‌تر از کارشناسی

۱۹

۱۶

کارشناسی

۷۵

۶۳

بالاتر از کارشناسی

۲۵

۲۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...