- رسالت سازمان استراتژی فعلی کسب و کار سازمان و جهت گیری آینده آن را بیان میکند.
رسالت تجارت الکترونیک دلیل وجودی و فلسفه حیات سازمان را در بازار الکترونیک مشخص میکند برخلاف چشم انداز تجارت الکترونیک که حالت آیندهنگر دارد رسالت حالنگر است و به زمان حال توجه دارد.
رسالت سازمانی در عرصه بازار الکترونیک سنگ بنای استراتژی تجارت الکترونیک بوده که در زمان TO حال حاضر وجود دارد. سازمان بر مبنای رسالت تجارت الکترونیک و با بهره گرفتن از استراتژی تجارت الکترونیک درصدد رسیدن به چشم انداز مطلوب تجارت الکترونیک در زمان آینده (TN)است
در این قسمت سه نمونه از رسالت شرکت های فعال در تجارت الکترونیک مطرح میشوند.
رسالت شرکت آ،او.ال: ایجاد یک رسانه جهانی که به اندازه تلفن و تلویزیون برای زندگی مردم حیاتی بوده
و حتی از آن ها نیز ارزشمندتر است.
رسالت شرکت ای.بی: ما به مردم کمک میکنیم تا از هر نقطه از جهان هر چیزی را با هم مبادله کنند. ما به تقویت تجربیات اینترنتی همه افراد (فروشندگان، شرکت های کوچک، جستجوگران اقلام منحصر به فرد و…) ادامه خواهیم داد.
رسالت شرکت مانستر: مانستر خود را متعهد به رهبری بازار ازطریق عرضه فناوریهای نوآورانه جدید و خدمات برتر میداند که امکان اعمال کنترل بیشتری را به مشتریان (جویندگان شغل) و شرکت ها برای فرایند استخدام و کارمندیابی فراهم میسازد.
۲-۱۲- مزیت های تجارت الکترونیکی
-
- رشد تجارت ، فروش ، درآمد و سرمایه گذاری افزایش مییابد .
-
- انعقاد قرار دادهای چند جانبه تجاری ، صنعتی و اقتصادی سهل تر می شود
-
- استفاده از تجارت الکترونیکی میتواند کشور را تا حد زیادی از قراردادهای دو جانبه[۴] بی نیاز و امکان انقعاد قراردادهای چند جانبه[۵] را فراهم کند . این امر ، علاوه بر این که پایداری و ثبات خاصی را به قراردادها و موافقت نامه های منعقد شده می بخشد ، موجب کاهش هزینه ها و مخارج زایدی خواهد شد که در قراردادهای دوجانبه با تک تک کشورهای جهان ، صرف می شود .
-
- استفاده از تجارت الکترونیکی زمینه را برای شناسایی صحیح و واقعی مزیت های نسبی فراهــم می آورد . ایران در شمار کشورهای دارای منابع و ذخایر فراوان و کم نظیر است . ذخایر عظیم نفت و گاز و معادن فولاد ، روی ، مس ، آلومینیوم ، و اراضی وسیع و حاصلخیز ، سواحل طولانی ، مناطق دریایی سرشار از آبزیان ، ظرفیت های بالقوه ی گردشگری ، نیروی انسانی ارزان و بسیاری دیگر از این قبیل ، نعمت هایی هستند که در کشور ما وجود دارند . شناخت صحیح آن ها بر اساس مزیت های موجود در هرکدام و اولویت پرداختن به آن ها میتواند اقتصاد کشور را به سوی رونق و رشد همه جانبه رهنمون شود .
-
- تجارت الکترونیکی پس از مشخص کردن مزیت نسبی کشور موجب می شود ، سرمایه گذاران خارجی با رغبت بیشتری در کشور ما سرمایه گذاری کنند.
-
- استفاده از تجارت الکترونیکی ، فضای مناسبی را برای گسترش روابط اقتصادی با دیگر کشورها به وجود می آورد و به تدریج ، زمینه ی گسترش مناسبات سیاسی را فراهم میسازد ، روابطی که شاید به دلیل پیوندهای بازرگانی ، به شکلی عقلایی تر و اصولی تر برقرار شوند ، زیرا منافع اقتصادی کشورها ایجــــاب میکند ، به لحاظ سیاسی نیز روابط نزدیک تر ، صمیمانه تر و برابر تر را با یکدیگر آغاز کنند
-
- سطح رفاه زندگی مردم ارتقا مییابد
-
- فرصت های تجاری جدیدی برای صنایع و بنگاه های بازرگانی ، در اثر رفع تبعیضات و تحصیل امتیازات تجاری حاصل از مذاکرات بین دولت ها ، به وجود میآید .
-
- فرصت های جدید شغلی ( کارآفرینی نسل جوان در دراز مدت ) افزایش مییابد
-
- استفاده از تجارت الکترونیکی ، به افزایش بهره گیری از منابع و تسریع رشد اقتصادی و توسعه ی پایدار منجر خواهد شد .
-
- نوآوری در محصول ، از دیگر مزایای مهم تجارت الکترونیکی و به معنی ایجاد و یا تحصیل روش های نوین در ارائه محصولات و خدمات جدید است که قبلاً با روش های سنتی امکان پذیر نبوده است .
-
- امنیت دسترسی به بازارهای صادراتی ، به سبب تثبیت تعرفه ها ، افزایش قابل ملاحظه ای پیدا میکند .
-
- افزایش تضمین بازارها و ثبات دسترسی به آن ها ، به سبب به کارگیری قواعد یک شکل در تمامی کشورهای عضو سازمان های جهانی افزایش مییابد.
-
- امکان ارائه محصولات و خدمات در سطح جهان فراهم می شود .
-
- از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد جلوگیری به عمل میآید .
-
- به منابع انرژی و محیط زیست کمک می شود
-
- هزینه های سربار و ایجاد رقابت در سطح بین اللملی کاهش مییابد .
-
- دسترسی سریع به اطلاعات میسر می شود
-
- تجارت الکترونیکی زمینه ی از بین بردن فعالیت های واسطه گری از طریق تماس مستقیم بین عرضه کنندگان با مشتریان و استفاده از زیر ساخت های عمومی و دسترسی سریع به مشتریان نهایی را فراهم می آورد
-
- واسطه ها حذف میشوند
-
- از هزینه های تبلیغات کالا به ویژه در سطح بین اللملی کاسته می شود .
-
- ورود به بازارهای فرامنطقه ای در راستای نیل به بازاریابی جهانی ممکن می شود .
- تجارت الکترونیکی میتواند ، از طریق تماس مستقیم ، ارائه خدمات فنی و تعامل با مشتریان ، ارتقای سطح تولیدات را شدت بخشد. ( جمال خانی خزنی ،۱۳۸۶)
۲-۱۳- چارچوب تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک از سه سطح عالی تشکیل شده است :
-
- زیر ساختار : سخت افزار ، نرم افزار ، پایگاه های داده ای و ارتباطاتی را شامل می شود که انجام وظیفه در قالب خدمات WWW بر روی اینترنت یا پشتیبانی EDIو سایر اشکال پیام گذاری و پیام گیری بر روی اینترنت یا سایر شبکه های ایجاد ارزش افزوده به کار میروند .
-
- خدمات : پیام گذاری و پیام گیری و دامنه گسترده ای از خدمات که توانایی پیدا کردن و ارائه اطلاعات ( در صورت نیاز در قالب تجاری آن ) را فراهم می آورند و شامل جستجو برای شرکای تجاری بالقوه و همچنین مذاکره و توافق در مبادلات تجاری هستند .
- محصولات و ساختارهای تجارت الکترونیک : پیشبینی و تدارک مستقیم کالا ها و خدمات تجاری وابسته به اطلاعات برای مشتریان و شرکای تجاری ، همکاری و سهیم شدن در اطلاعات داخل و خارج سازمان و سازماندهی محیط بازاری الکترونیکی و زنجیره تهیه و پشتیبانی (یعسویی ،۱۳۸۰)
در این چارچوب ، تجارت الکترونیک و نتایج حاصل از آن سه زمینه را پوشش میدهند :
-
- امور بازرگانی با گرایش به مصرف کننده نهایی
-
- تجارت میان شرکت ها یا فعالیتهای بازرگانی عمده
- امور تجاری درون سازمانها
مهمترین و بازار گرا ترین کاربردهای علمی تجارت الکترونیک بخش مصرف کننده گرایی ان است . این کاربرد شامل خرید از راه دور ، عملیات بانکی ، دلالی سهام ، تبلیغات مستقیم میشوند . به هر حال همان طور که انتظار میرفت پتانسیل عظیم این بخش بیشتر انگیزه های مرتبط با تجارت الکترونیک را به خود جلب میکند .