تبلیغات اینترنتی

توسعه سریع فناوری و ظهور رسانه­های جدید و کانال­های ارتباطی چشم­انداز تبلیغات کسب­وکار را تغییر داد. با این حال وابستگی رو به رشد به اینترنت به­عنوان یک منبع نهایی اطلاعات و ارتباطات آن را به­عنوان نرم­افزار برای تبلیغات در نظر گرفت. آغاز تبلیغات اینترنتی در سال ۱۹۹۴بود. تبیلغات اینترنتی به­عنوان یک عامل کلیدی که در آن شرکت برای دستیابی به بازده عادلانه برای محصولات و خدمات استفاده ‌می‌کنند (بکشی و گوپتا، ۲۰۱۳). از زمان ظهور تکنولوژی­های اطلاعاتی و اینترنت، تبلیغات دهان به دهان چندین نام جدید پیداکرده است: بازاریابی ویروسی، بازاریابی از طریق پست الکترونیکی، تبلیغات دهان به دهان اینترنتی، بازاریابی تبلیغات دهان به دهان و تبلیغات دهان به دهان اینترنتی. تبلیغات دهان به دهان اینترنتی به­منزله­ کلیه ارتباطات غیررسمی مصرف کنندگان از طریق تکنولوژی مبتنی بر اینترنت، در ارتباط با کاربرد یا ویژگی­های کالاها یا خدمات خاص و یا فروشندگان آن ها تعریف می­ شود (گویت و همکاران، ۲۰۱۰). همه روزه تبلیغات وسیعی از سوی شرکت­ها صورت ‌می‌گیرد و همین امر باعث شده است که تاثیر تبلیغات بر افراد کم شده و افراد به­ صورت انتخابی به تبلیغات توجه نمایند .در این شرایط شرکت­ها باید تلاش و هزینه بسیاری را جهت جذب مخاطبین خود به تبلیغات مبذول دارند، یکی از راه­های جذب مخاطبان استفاده از رسانه­های جدید ازجمله اینترنت است .امروزه نمی­ توان تاثیر فن­آوری اطلاعات و بالاخص اینترنت را بر زندگی افراد نادیده گرفت. این نوع تبلیغات، عرصه مهمی برای نظرات مصرف کنندگان شده است و به­نظر می­رسد که به­ دلیل قابلیت دسترسی بیشتر به آن، حتی کارآمدتر از ارتباطات دهان به دهان در جهان خارج از خط باشد. تبلیغات اینترنتی می ­تواند به­منزله ارتباطات بین شخصی سنتی در درون نسل جدید فضای سایبری در نظر گرفته شود (جلیلوند و سمیعی، ۲۰۱۲). پی بردن به معنای اصطلاح” تبلیغات اینترنتی” چندان دشوار نخواهد بود. در حقیقت این اصطلاح به گونه ­ای خودش ‌را تعریف می­ کند، که شاید به همین علت خود تعریفی بوده است، که در اثر منابع موجود در زمینه تبلیغات اینترنتی کمتر تعریف مشخصی از آن ارائه شده است. بعضی تبلیغات اینترنتی را به­ طور ساده استفاده از اینترنت برای انجام تبلیغات دانسته ­اند. در کل ‌می‌توان تبلیغات اینترنتی را چنین تعریف نمود: “به کارگیری اینترنت و فن­آوری­های زیر مجموعه آن نظیر وب و پست الکترونیک توسط سازمان­ های تجاری، برای انجام فعالیت­های تبلیغاتی مورد نظر” با شروع فعالیت­های تجاری در اینترنت تبلیغات اینترنتی پا به عرصه گذاشت. به­نظر می­رسد، اولین شیوه برای تبلیغ استفاده از پست الکترونیک بوده است، اما با اضافه شدن فن­آوری­های وب به اینترنت، تبلیغات اینترنتی به شکل امروزی آن آغاز گردید (باتلر و پپارد، ۲۰۱۰). تبلیغات اینترنتی عبارت است از ارائه وترفیع ایده­ ها، کالاها وخدمات به­وسیله یک قبولی معین در ازاء پرداخت پول. که دارای چهار ویژگی اصلی تبلیغ می­ شود:

– تبلیغ در جهت ترفیع وارایه ایده­ ها، کالاها وخدمات به کار می­رود

– تبلیغ در ازای پرداخت وجه پول صورت ‌می‌گیرد

– تبلیغ متولی خاص دارد

– تبلیغ غیر شخصی است بدین معنی که تبلیغات توسط فرد فروشنده به­ طور مستقیم در ملاقات با خریدار صورت نمی­گیرد بلکه از طریق شخص ثالث و به­وسیله رسانه­های تبلیغی نظیر، رادیو، تلویزیون انجام می­ شود.

هم چنین تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد. در تعریفی دیگر تبلیغات اینترنتی را اینگونه تعریف نموده ­اند: نمایش دادن نام­ها و علائم تجاری، شعارها ‌و تصاویر تبلیغاتی در سایت­های پر بیننده اینترنت به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک می­آیند (قریحه و همکاران، ۱۳۹۲).

جدول ۲- ۱: تفاوت تبلیغات اینترنتی با تبلیغات سنتی

تبلیغ اینترنتی
تبلیغ تلویزیونی
تبلیغ رادیویی
تبلیغ مطبوعاتی
سبک ارتباطی

ارتباط دو طرفه و تعاملی

ارتباط یک طرفه

ارتباط یک طرفه

ارتباط یک طرفه

دسترسی

دسترسی ۲۴ ساعته

برنامه زمانی معین و زمان نمایش محدود

برنامه زمانی معین و زمان بخش سیار محدود

برنامه زمانی معین و زمان دسترسی محدود

بازار قابل دسترس

مخاطبان جهانی

مخاطبان منطقه­ای

مخاطبان منطقه­ای

مخاطبان محلی

فرایند مدیریت

فرایند مدیریت سیستماتیک برای تبلیغ دهندگان

مدیریت بیمه اتوماتیک، دستی

مدیریت بیمه اتوماتیک یا دستی

مدیریت بیمه اتوماتیک، دستی

پیوند مستقیم به لیست محصولات

دارد

ندارد

ندارد

ندارد

هدف­گیری تبلیغات

هدف­گیری پویای مشتری مبتنی بر رضایت

فاقد هدف­گیری سیستماتیک

فاقد هدف­گیری سیستماتیک

فاقد هدف­گیری سیستماتیک

ردگیری تبلیغات

ردگیری اتوماتیک

ردگیری بسیار

ندارد

ندارد

ارزیابی عملکرد

ارزیابی و سنجش اتوماتیک

ارزیابی عملکرد اتوماتیک و مستقیم

فاقد ارزیابی عملکرد اتوماتیک و مستقیم

فاقد ارزیابی عملکرد اتوماتیک و مستقیم

هزینه

کم

بسیار بالا

بالا

متوسط

در مقایسه با تبلیغات سنتی، تبلیغ در اینترنت از مزیت­های تعامل قابل ملاحظه­ای بر خوردار است. از آن جمله ‌می‌توان به ارتباطی دو طرفه با مخاطبان به ایجاد یک پیوند مستقیم به امنیت محصولات، توانایی هدف­گیری ایستا و پویای مشتریان، دسترسی جهانی و شبانه­روزی، ارسال ونگهداری و به­روزرسانی آسان، قابلیت اندازه ­گیری و ردگیری بالا، طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش اشاره کرد. به­علاوه هزینه تبلیغ در اینترنت نیز به مراتب کمتر از رسانه­های دیگر ‌می‌باشد. شرکت­های تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار پر رقابت امروزه حفظ کنند چاره­ای جز به کارگیری این نوع از تبلیغات را نخواهند داشت. تبلیغات اینترنتی دارای اشکال مختلفی است که هر شکل آن دارای ویژگی­های خاصی خود است که با توجه به هدف تبلیغات نوع محصول، ویژگی مخاطبین باید شکل متناسب تبلیغات اینترنتی انتخاب شود (قریحه و همکاران، ۱۳۹۲).

نگرش نسبت به تبلیغات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...