تاریخ چکسریالسرینوع چکنام بانکنام شعبهکد شعبهشماره حساب
نام و نام خانوادگی
صاحب حساب
مبلغواحد پولدر وجهظهر نویسی چکنام خریدارچک بانکی
۵- مشخصات واریز کننده وجه (انجام دهنده عملیات)نامنام خانوادگینام پدرتاریخ تولدشماره ملی
۶- نشانی واریز کننده وجه (انجام دهنده عملیات)استانشهرنشانیکدپستی
۵٫ ۴٫ دستورالعمل شناسایی معاملات مشکوک و شیوه گزارش دهی:
به منظور مبارزه با پول شویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم و نیز فراهم آوردن تمهیدات لازم برای اجرای بند ج از ماده ۷ قانون مبارزه با پول شویی (مصوب دوم بهمن ماه ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی ) و فصل های دوم و سوم آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پول شویی موضوع تصویب نامه شماره ۱۸۱۴۳۴ /ت ۴۳۱۸۲ ک مورخ ۱۴/۹/ ۱۳۸۸ وزیران عضو کارگروه تصویب آیین نامه های مربوط به قانون مبارزه با پول شویی و همچنین در اجرای ماده ۴۳ آیین نامه مذکور مبنی بر تهیه دستورالعمل تشخیص عملیات و معاملات مشکوک، “دستورالعمل شناسایی معاملات مشکوک و شیوه گزارش دهی” به شرح زیر ابلاغ می شود:
الف- تعاریف
ماده ۱- در این دستورالعمل، اصطلاحات و عبارات به کار رفته به شرح زیر تعریف می شود:
۱-۱- بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛
۱-۲- قانون: قانون مبارزه با پول شویی، مصوب ۱۳۸۶
۱-۳- آیین نامه: آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پول شویی، مصوب ۱۳۸۸
۱-۴- مؤسسه اعتباری: بانک (اعم از بانک ایرانی و شعبه و نمایندگی بانک خارجی مستقر در جمهوری اسلامی ایران)، مؤسسه اعتباری غیربانکی، تعاونی اعتبار، صندوق قرض الحسنه، شرکت لیزینگ، شرکت سرمایه پذیر و سایر اشخاص حقوقی که به امر واسطه گری وجوه اقدام می نمایند.
تبصره: مؤسسه اعتباری شامل شعبه و نمایندگی مستقر در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نیز می شود.
۵-۱- مشتری (ارباب رجوع):
-
- شخص حقیقی یا حقوقی که در مؤسسه اعتباری دارای حساب بوده و یا به نفع او یا به نمایندگی از سوی او، حساب بانکی به نام وی افتتاح شود؛
- هر شخص حقیقی یا حقوقی که طرف مقابل مؤسسه اعتباری (و یا ذینفع یا ذینفعان) در رابطه با دیگر خدمات بانکی و اعتباری است و از ناحیه وی ممکن است ریسک های مختلف به ویژه ریسک های شهرت و عملیاتی متوجه موسسهاعتباری شود.
۱-۶- خدمات بانکی و اعتباری: به انواع خدماتی که توسط مؤسسه اعتباری به مشتری ارائه می شود، اطلاق میگردد. خدمات بانکی و اعتباری به دو نوع « خدمات پایه » و « خدمات غیر پایه » به شرح زیر تقسیم می شود.
۱-۶-۱- خدمات غیر پایه: به خدماتی اطلاق می شود که ارائه آن ها به مشتری، پیش نیاز و لازمه ارائه سایر خدمات به وی نیست و یا به ارتباط مشتری با مؤسسه اعتباری استمرار نمی بخشد. ارائه این خدمات به مشتری، فقط مستلزم شناسایی اولیه وی توسط مؤسسه اعتبار ی و به شرح مذکور در این دستورالعمل است. موارد ذیل از جمله مصادیق خدمات غیر پایه است:
-
-
- حواله وجوه؛
-
- انجام هر گونه دریافت و پرداخت؛
-
- خرید و فروش ارز اعم از نقدی، حواله ای، چک مسافرتی ارزی و موارد مشابه؛
- صدور انواع چک های بانکی و چکهای بین بانکی (چک رمزدار) و پرداخت چک.
-
۱-۶-۲- خدمات پایه: خدمات بانکی و اعتباری که طبق مقررات، پیش نیاز و لازمه ارائه سایر خدمات توسط مؤسسه اعتباری میباشد و ارائه آن به مشتری موجب می شود تا وی برای اخذ خدمات مکرر و متمادی به مؤسسه اعتباری مراجعه کند. موارد ذیل از جمله مصادیق این نوع خدمات میباشد:
-
- افتتاح انواع حساب های بانکی؛
-
- اعطای تسهیلات و عملیات لیزینگ؛
-
- عملیات اعتبارات اسنادی؛
-
- صدور انواع ضمانتنامه های بانکی وظهر نویسی؛
-
- خرید دین، وصول یا تنزیل اسناد تجاری و بانکی (از جمله بروات، چک و سفته ) و ظهرنویسی آن ها؛
-
- اجاره صندوق امانات؛
- صدور انواع کارت دریافت و پرداخت.
۱-۷- معاملات و عملیات مشکوک : معاملات و عملیاتی که اشخاص با در دست داشتن اطلاعات و یا قراین و شواهد منطقی ظن پیدا کنند که این عملیات و معاملات به منظور پول شویی و یا تامین مالی تروریسم انجام می شود.
تبصره- قراین و شواهد منطقی عبارت است از شرایط و مقتضیاتی که یک انسان متعارف را در مورد منشاء مال و سپرده گذاری یا سایر عملیات یک شخص (حقیقی، حقوقی )، به شک و تردید می اندازد.
۱-۸- واحد اطلاعات مالی: واحدی ملی، متمرکز و مستقل که مسئولیت دریافت، تجزیه و تحلیل و ارجاع گزارش های معاملات مشکوک به مراجع ذی ربط را به عهده دارد (به شرح مذکور در ماده ۳۸ آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پول شویی).
۱-۹- سامانه جمع آوری گزارش معاملات مشکوک: سامانه ای است مستقر در واحد اطلاعات مالی که به منظور جمع آوری گزارش های معاملات مشکوک به پول شویی و تامین مالی تروریسم و اطلاعات مربوط به آن ها از سازمان های مشمول قانون، طراحی و راه اندازی شده است.
۱-۱۰ – شورا: شورای عالی مبارزه با پول شویی؛
۱-۱۱ – دبیر خانه: دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پول شویی.
ب- گزارش دهی:
ماده ۲- تمامی کارکنان مؤسسه اعتباری موظفند در صورت مشاهده معاملات و عملیات مشکوک به پول شویی و تامین مالی تروریسم، مراتب را بدون اطلاع ارباب رجوع، به شخص یا واحد مسئول مبارزه با پول شویی درموسسه خود اطلاع دهند. گزارش های مذبور محرمانه تلقی شده و در صورت اطلاع ارباب رجوع، با متخلف برابر مقررات رفتار خواهد شد.
ماده ۳- کارکنان ذی ربط در مؤسسه اعتباری وظیفه دارند تا گزارش های خود را به واحد مبارزه با پول شویی آن مؤسسه ارسال کنند تا واحد مذبور، آن ها را به واحد اطلاعات مالی ارسال نماید.
ماده ۴- واحد مبارزه با پول شویی مؤسسه اعتباری موظف است هنگام ظن به انجام پول شویی توسط مشتری، اعم از اینکه مشتری متقاضی برخورداری از خدمات پایه یا غیر پایه باشد، نسبت به ارسال گزارش به واحد اطلاعات مالی اقدام نماید.
تبصره ۱: فهرست برخی از معیارهای شناسایی معاملات مشکوک به طور مستمر در پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه به نشانیwww.iranaml.ir به روز رسانی می شود. مؤسسه اعتباری باید با مراجعه مستمر به پایگاه مذبور، آخرین وضعیت این فهرست را استخراج و مورد بهره برداری قرار دهد.
تبصره ۲: تشخیص متصدی مربوط در مؤسسه اعتباری مبنی بر انجام معامله مشکوک، در درجه نخست اهمیت قرار دارد و معیارهای ارائه شده در پایگاه های مذکور ، صرفا بخشی از این معیارها را در بر میگیرد.
ماده ۵- مؤسسه اعتباری موظف است برای سطوح مختلف ساختاری خود (شعبه، سرپرستی، و …)، معیارهای متناسبی را برای تشخیص معاملات مشکوک تدوین و به آن ها ابلاغ نماید.