1. انعطاف پذیر است و سعی می‌کند کلی نگر باشد. سازمان را با محیطش هماهنگ کرده و برای دستیابی به آینده مطلوب سازمان،چارچوب کلی را مشخص کرده و به آن جهت می‌دهد.

  1. با تجزیه و تحلیل کامل سازمان، محیط داخلی و خارجی و پتانسیل آن، چارچوب دستیابی به مزیت رقابتی را فراهم می‌کند. این امر سازمان را قادر می‌سازد پاسخگوی روندها، رخدادها، چالش ها وفرصت های جدید در چارچوب دیدگاه و مامورتی که با فرایند برنامه ریزی استراتژیک معین می شود، باشد. فرآیندی کیفی و متکی به ایده هاست. دادهایی که لزوماًً به طور کمی تأیید نمی شود از قبیل تجربیات، تعقل و ایده ها را یکپارچه ساخته، سازمان را وارد یک گفتگوی مستمر کرده و سعی می‌کند دیدگاه و هدف سازمانی صریح و مشخصی ارائه دهد( مهرمنش و همکاران،۱۳۹۱).

۲-۱۰٫ شناخت و تحلیل محیط داخلی و خارجی

مجموعه فعالیت های شرکت در بستر دو محیط داخلی و خارجی آن انجام می شود. شناخت صحیح عوامل تاثیر گذار محیط، محقق را در یافتن راهبردهایی که شرکت را متحول سازد،کمک خواهد کرد.

معمولا شرایطی که بر شرکت احاطه داشته و بر آن تاثیر می‌گذارند از نظر نحوه تاثیر گذاری به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دسته اول: آنهایی که به طور مستقیم و از درون سازمان تاثیر دارند.

دسته دوم: آنهایی که در سطح کلان و از بیرون سازمان اثر می‌گذارند. بر همین اساس عوامل داخلی یا درونی، عواملی هستند که درون شرکت وجود داشته و از نظر اداری و رسمی تحت کنترل سازمان هستند. همچنین عوامل خارجی یا بیرونی، عواملی هستند که خارج از کنترل شرکت بوده، لیکن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر عملکرد شرکت تاثیر می‌گذارند.(مهرمنش و همکاران،۱۳۹۱).

۲-۱۱ . تدوین و طراحی استراتژی

مطالعات محیط خارجی و تجزیه و تحلیل محیط داخلی، نوبت به طراحی استراتژی می‌رسد. همان‌ طور که گفته شد، استراتژی در واقع همان مسیر یا راه . روش کلی است که مدیران عالی برای حرکت سازمان به سوی هدف های اصلی انتخاب می‌کنند. بدیهی است که این انتخاب نقش تعیین ‌کننده‌ای در سرنوشت سازمان دارد. همچنین می توان اهداف اساسی سازمان و راه رسیدن به آن ها را استراتژی نامید (میرزایی،۱۳۸۹).

استراتژی یا راهبرد از آرمان و چشم انداز شرکت مشتق می شود و استراتژی در قلب فرایند جای دارد. استراتژی چیزی که با عوامل بحرانی موفقیت بستگی ‌دارد را تعیین می‌کند. یک فاکتور اصلی موفقیت عبارت است از ” تعداد محدود از عواملی که عمیقاً بر روی توانایی موفقیت یک سازمان تاثیر می‌گذارند.” فاکتور های اصلی موفقیت در حقیقت ، جواب این سوال ساده هستند:( چه چیزی باعث رضایت مشتریان از سازمان می شود؟)؛ ( چه عواملی باعث موفقیت صادرات شرکت در سطح بین الملی می شود). اساساً این چیزی است که فاکتور اصلی موفقیت سازمان را تشکیل می‌دهد.(ایسلز و پایبورن[۱۹]،۱۹۹۲).

در واقع ، عوامل بحرانی موفقیت برای تعیین میزان پیشرفت برای رسیدن به اهداف استراتژیک استفاده می شود، این مسئله تبدیل آرمان و استراتژی را به شاخص های فنی آسان می‌سازد و استراتژی واقعی آن استراتژی است که افراد در درون سازمان آن را درک می‌کنند و بتوانند با آن کار کنند.( شاهین و زیری[۲۰]،۲۰۰۵).

۲-۱۲٫ فرایند انتخاب استراتژی

انتخاب استراتژیک عبارت است از ارزیابی استراتژیهای مختلف و انتخاب بهترین آن ها.در به کارگیری چارچوب جامع تدوین استراتژی باید یکپارچگی در قضاوت شهودی و تجزیه و تحلیل های منطقی را در نظر داشت.(اعرابی ،۱۳۹۱).

۲-۱۳٫ تعیین مأموریت‌ و تهیه بیانیه مأموریت‌ سازمان

    • مأموریت‌[۲۱] یک سازمان نشان دهنده علت یا فلسفه وجودی و رسالت سازمان بوده و به عبارتی دیگر بیانگرهویت سازمان است. هر سازمان چه مکتوب باشد چه نباشد دارای یک فلسفه یا مأموریت‌ است.

    • بیانیه مأموریت‌ در واقع همان مأموریت‌ سازمان است که به صورت مکتوب به اطلاع کلیه ذی نفعان سازمان می‌رسد.

    • هر سازمان در پاسخ به یک سری نیاز ایجاد می شود و هدف آن رفع آن نیاز می‌باشد ‌بنابرین‏ قبل از هر اقدام باید مشخص شود که چه نیازهایی منجر به تشکیل سازمان گردیده است.

    • بیانیه مأموریت‌ سندی است که یک سازمان را از سایر سازمان های مشابه متمایز می کند.

    • مأموریت‌ سازمان نشان دهنده طیف فعالیت از نظر محصول و بازار می شود.

    • مأموریت‌ سازمان به پرسش اساسی (سازمان به چه کاری مشغول است) پاسخ می‌دهد.(تقی زاده،۱۳۹۱).

  • مشخصات مأموریت‌ عبارت است از:

    1. دارای قید زمانی و مکانی خاصی نیست.

    1. ممکن است در عرض چند روز تغییر کند و یا برای مدتی طولانی بدون تغییر باقی بماند. تغییر و یا عدم تغییر مأموریت‌ سازمان به گردانندگان سازمان و عوامل داخلی و خارجی اثرگذار بر آن بستگی دارد.

  1. مأموریت‌ سازمان‌ها از نظر حجم , محتوا , شکل و پرداختن به جزئیات با هم متفاوت هستند.

    • محصول( کالا یا خدمت) : مهمترین قسمت یک بیانیه مأموریت‌ و هدف از تهیه آن این است که برای همگان مشخص شود که شرکت چرا به وجود آمده است و به چه کاری مشغول است ‌بنابرین‏ در بیانیه مأموریت‌ باید قید شود که محصولات عمده شرکت چیست ؟

    • مشتری : در بیانیه مأموریت‌ باید مشخص شود که مشتریان شرکت چه کسانی هستند؟و ما به چه کاری مشغول هستیم ؟ ( چه کالایی را تولید و یا چه خدمتی را ارائه می‌کنیم )و این کالاها برای په کسانی هستند؟

    • بازار : در بیانیه مأموریت‌ باید مشخص شود که بازار هدف شرکت چیست ؟ در چه نوع بازارهایی فعالیت می‌کند و یا به چه بازارهایی می‌خواهد وارد شود و محدوده و گستردگی جغرافیایی آن چقدر است.‌بنابرین‏ باید در بیانیه مأموریت‌ سازمان نوع و گستردگی بازارها مشخص شده و معلوم شود که شرکت د رکجا رقابت می‌کند.

    • فن آوری : شرکت باید با در نظر گرفتن وضعیت محیط , بازار , رقبا , مشتریان و سایر عوامل تکنولوژی مناسب برای تولید و ارائه خدماتی قابل رقابت در بازرا را انتخاب کند.هم چنین شرکت باید نوع تکنولوژی مورد استفاده خود را در بیانیه مأموریت‌ عنوان کند.

    • توجه به بقا رشد و سودآوری: هر شرکت در مرحله اول باید توان تداوم حیات داشته باشد.پس باید همواره به فکر رشد و توسعه و پیشی گرفتن از رقبا باشد و در نهایت هر فعالیتی که انجام می‌دهد باید به سودآوری بینجامد تا بقا و رشد شرکت را عملی کند.

    • فلسفه : فلسفه شرکت باورهای بنیادی , ارزش ها , آرمانها و آرزوها ,اولویت های فلسفی و اخلاقی اصلی شرکت را بیان می‌کند.با توجه به اهمیت فلسفه ‌در هدایت شرکت‌ها باید ‌در بیانیه مأموریت‌ گنجانده شود.

    • شایستگی متمایز :شرکت ها در راستای کامیابی معمولا تلاش می‌کنند تا نسبت به رقبای خود از مزیت رقابتی برخوردار باشند و برای این کار باید به قابلیتی ویژه دست یابند.‌بنابرین‏ باید در بیانیه مأموریت‌ مشخص شود که شرکت دارای چه مزیت رقابتی یا شایستگی متمایز می‌باشد.(اعرابی ،۱۳۹۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...