جدول۱۴-۴: نتایج تحلیل مسیر فرضیه ۲
متغیر
ضریب مسیر
خطای استاندارد
سطح معنیداری
جوّ کلاس ← باورهای انگیزشی
۰٫۴۸-
۰٫۰۸۳
۰٫۰۰۰
باورهای انگیزشی ← تعللورزی
۰٫۵۶
۰٫۱۵
۰٫۰۰۰
جوّ کلاس ← باورهای انگیزشی←تعللورزی
۰٫۲۷–
–
–
بر اساس نتایج به دست آمده از جدول ۱۴-۴ جوّ کلاس بر باورهای انگیزشی در سطح اطمینان ۹۹ درصد تأثیر مستقیم دارد (۰٫۰۱>p) و شدت این تأثیر برابر با ۴۸/۰- میباشد. باورهای انگیزشی بر تعللورزی در سطح اطمینان ۹۹ درصد تأثیر مستقیم دارد (۰٫۰۱>p) به طوری که شدت این تأثیر برابر با ۵۶/۰ میباشد. با توجه به اینکه شروط اول و دوم برقرار است، بنابرین جوّ کلاس بر تعللورزی تأثیر غیرمستقیم دارد و شدت اثر غیرمستقیم تأثیر جوّ کلاس بر تعللورزی برابر است با
۰٫۲۷-=۵۶/۰*۴۸/۰-
فرضیه ۳: ادراک از جوّ کلاس و باورهای انگیزشی، پیش بینیکننده تعللورزی هستند.
در این قسمت به بررسی نقش خرده مقیاسهای جوّ کلاس و باورهای انگیزشی بر پیش بینی متغیر تعللورزی با بهره گرفتن از مدل رگرسیونی خطی با روش گام به گام میپردازیم و نتایج حاصل گام آخر در جداول ۱۵-۴ تا ۱۷-۴ ارائه گردید.
جدول ۱۵-۴: تحلیل واریانس مدل رگرسیونی
مدل
مجموع مربعات
درجه آزادی
متوسط مربعات
F
سطح معنی داری
رگرسیون
۱۰٫۷۵
۲
۵٫۳۸
۳۷٫۸۲
۰٫۰۰۰
باقیمانده
۲۷٫۴۴
۱۹۳
۰٫۱۴
مجموع
۳۸٫۱۹
۱۹۵
همان گونه که در جدول ۱۵-۴ ملاحظه می شود، مقدار سطح معنیداری آزمون تقریباً برابر با ۰۰۰۵/۰ که از سطح خطای ۰۱/۰کوچکتر است، لذا فرض صفر آزمون رد می شود. بنابرین مدل رگرسیونی خطی معنیداری در سطح اطمینان ۹۹ درصد بین خرده مقیاسهای جوّ کلاس و باورهای انگیزشی بر متغیر ملاک تعللورزی وجود دارد.
جدول ۱۶-۴: شاخص های مدل
R مدل
R2 مدل
R2 تعدیل شده
۰٫۵۳
۰٫۲۸
۰٫۲۷
با توجه به جدول ۱۶-۴ مقدار ضریب همبستگی (R) مدل ۵۳/۰ میباشد و ضریب تعیین مدل برابر ۲۸/۰ میباشد که بیانگر این است که ۲۸ درصد از کل تغییرات میزان تعللورزی توسط متغیرهای پیشبین تبیین می شود.
جدول ۱۷-۴: ضرایب مدل پیش بینی تعللورزی بر اساس خرده مقیاسهای جوّ کلاس و باورهای انگیزشی
مدل
ضرایب غیراستاندارد
ضرایب استاندارد
t
سطح معنی داری
B
انحراف استاندارد
β
ثابت
۳٫۰۲
۰٫۲۷
–
۱۰٫۹۹
۰٫۰۰۰
اضراب امتحان
۰٫۲۳
۰٫۰۴
۰٫۴۰
۵٫۹۲
۰٫۰۰۰
خودکارآمدی
۰٫۱۷-
۰٫۰۵
۰٫۲۱-
۳٫۰۸-
۰٫۰۰۲
همان گونه که در جدول ۱۷-۴ ملاحظه می شود مقدار سطح معنیداری متغیرهای پیشبین اضطراب امتحان و خودکارآمدی از سطح خطای ۰۱/۰ کوچکتر میباشد. لذا فرض صفر رد می شود، به عبارتی در سطح اطمینان ۹۹ درصد متغیرهای اضطراب امتحان و خودکارآمدی پیش بینیکننده متغیر ملاک تعللورزی میباشند و مقدار ثابت و یا عرض از مبداء هم دارای مقدار سطح معنیداری کمتر از ۰۱/۰ است بنابرین معادله خط رگرسیونی را میتوان به صورت زیر نوشت:
Y=3.02+0.23x1-0.17 x2
در مدل رگرسیونی فوق اضطراب امتحان (x1)، خودکارآمدی (x2) و تعللورزی (y) میباشد. به طوری که متغیر اضطراب امتحان تأثیر مثبت و خودکارآمدی تأثیر منفی بر تعللورزی دارد .
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
مقدمه
از جمله عواملی که پیشرفت تحصیلی فراگیران را تحت تأثیر قرار میدهد، تعللورزی است. تعللورزی در ابعاد مختلف زندگی روزمره وجود دارد، و تعلل در حوزه تحصیلی رایجترین نوع تعللورزی است. با توجه به پیامدها و صدماتی که ممکن است تعللورزی برای دانش آموزان و دانشجویان به وجود آورد همواره یکی از مسائل و موضوعات مورد توجه محققان و پژوهشگران بوده است.
پژوهش حاضر از بین عوامل فردی مؤثر بر تعللورزی، باورهای انگیزشی و از بین عوامل محیطی مؤثر بر تعللورزی، جوّ کلاس را مورد بررسی قرار داده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در رابطه بین جوّ کلاس و تعللورزی دانشجویان انجام شده است.
در این فصل ابتدا خلاصهای از نتایج آماری پیرامون فرضیه ها ارائه، و سپس در رابطه با نتایج به دست آمده بحث و نتیجه گیری شده است. در پایان نیز پیشنهادات پژوهشی و کاربردی و نیز محدودیتهای پژوهش ذکر شده است.
۱-۵ نتایج آزمون فرضیه های پژوهش به همراه بحث و نتیجه گیری
۱-۱-۵ فرضیه ۱:
” ادراک از جوّ کلاس با تعللورزی رابطه مستقیم دارد”. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد که اثر ادراک از جوّ کلاس بر میزان تعللورزی دانشجویان به طور مستقیم به لحاظ آماری معنادار نیست. بنابرین این فرضیه که ادراک از جوّ کلاس بر تعللورزی نقش مستقیم دارد، تأیید نمی شود. این یافته، با یافته پژوهشهای انجام شده توسط ریچارد (۱۹۸۶) و کورکین، یو، ولترز و وینسر (۲۰۱۴) ناهمخوان است.
در پژوهشی با عنوان نقش جوّ کلاس دانشگاه روی تعللورزی تحصیلی که توسط کورکین، یو، ولترز و وینسر (۲۰۱۴) انجام شد، اثرات مشترک جنبه های متعدد جوّ کلاس روی تعللورزی به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق باورهای انگیزشی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد ابعاد مختلف جوّ کلاسی از جمله حمایت معلم، فشار تحصیلی و علاقه به دوره همگی به طور منفی و معنادار با تعللورزی مرتبط بودند و رابطه معکوس با تعللورزی داشتند.
در تبیین این یافته میتوان گفت، در کلاسهایی که ساختار آن به گونه ای است که اساتید و معلمان به یادگیری و فهم مطالب درسی تأکید میکنند و به طور مداوم از مطالب درسی امتحان می گیرند، دانش آموزان و دانشجویان تعللورزی کمتری دارند. لازم به ذکر است اساتید و معلمانی که دائماً از فراگیران خود امتحان می گیرند ولی فقط به حفظ طوطیوار مطالب، گرفتن نمرهی بالا و مقایسه نمرات با هم تأکید میکنند، فراگیران را به سوی اهداف عملکردی سوق می دهند و انگیزه آن ها را برای یادگیری و انجام فعالیتهای درسی کاهش می دهند. در نتیجه، فقدان انگیزه فرد را از عمل بازمیدارد و منجر به افزایش تعللورزی می شود.
۲-۱-۵ فرضیه ۲:
” ادراک از جوّ کلاس، به واسطه باورهای انگیزشی، با تعللورزی رابطه غیرمستقیم دارد”. طبق نتایج به دست آمده از مدل پژوهشی، ادراک از جوّ کلاس با واسطهگری باورهای انگیزشی اثر غیرمستقیم بر تعللورزی دانشجویان دارد، که این یافته با یافته های پژوهش انجام شده توسط اسچرا، وادکینز و اولافسون[۶۳] (۲۰۰۷) و کورکین، یو، ولترز و وینسر (۲۰۱۴) همسو میباشد.