ساختار
و رقابت پذیری
۱۲فشردگی رقابت در سطح کشور
۱۳واردات محصولات مشابه۱۴عدم وجود نگرش مثبت برای ساخت محصول رقابتی
۱۵عدم وجود دیدگاه های راهبردی برای حضور در بازارهای جهانی۱۶عدم وجود بینش مدیریت مبنی بر توانایی رقابت با رقبای بین المللی۱۷عدم رعایت استانداردهای معمول بینالمللی و کنترل های کیفی دقیق۱۸کیفیت محصولات در مقایسه با محصولات رقبای خارجی۱۹آگاهی و آشنایی با محدودیت ها و مقررات بینالمللی درباره صادرات۲۰آگاهی مدیریت شرکت ها در باره مدیریت صادرات و بازاریابی جهانی۲۱استفاده از تحقیقات بازاریابی برای شناخت مشتریان و رقبای خارجی۲۲فعالیت واحد تحقیق و توسعه در شرکت۲۳شرکت در نمایشگاه های تخصصی و بین المللی۲۴عدم استفاده از شیوه های گوناگون تبلیغاتی در بازارهای خارجی۲۵استفاده از شبکه های اطلاع رسانی بین المللی۲۶عدم آگاهی از نوع و روش تبلیغات در کشور مقصد
ادامه جدول ۲-۳
ابعاد موانع
ردیف
مؤلفهها
شرایط
تقاضای داخلی
۲۷
حساسیت مصرف کننده داخلی
۲۸
عدم تشابه تقاضا با تقاضای بازار خارجی
۲۹
کوچک بودن اندازه تقاضای داخلی
۳۰
الگوی رشد تقاضای داخلی
۳۱
تنوع تقاضا نسبت به تقاضای خارجی
۳۲
توانایی شرکت ها در فروش اعتباری در بازار داخلی
۳۳
ارائه خدمات قبل و پس از فروش به مشتریان
صنایع مرتبط
و پشتیبان
۳۴
برخورداری از صنایع مرتبط رقابتی در بازار داخلی
۳۵
تامین مواد و قطعات مورد نیاز
۳۶
رقابت بین شرکت های عرضه کننده مواد اولیه
۳۷
هماهنگی بین عرضه کنندگان مواد اولیه، تولید کنندگان و توزیع کنندگان
۳۸
همکاری مراکز و نهادهای رسمی توسعه صادرات جهت تأمین مالی
اقدامات دولت
۳۹
کنترلهای قیمتی توسط دولت- آزادی عمل شرکت ها در قیمت گذاری
۴۰
سیاستهای مالیاتی دولت
۴۱
اعمال محدودیت بر رقابت پذیری از طریق سیاستهای کلان
۴۲
حمایت دولت از سرمایهگذاریهای خارجی در بخش های مختلف صنعت
۴۳
قوانین و مقررات تسهیل کننده صادرات
۴۴
سیاستهای تعرفهای دولت در زمینه واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه
۴۵
سیاست های تشویقی صادرات در زمینه صنعت
رویداد های
شانسی
۴۶
نوسانات نرخ بهره و نرخ ارز در فعالیت های صادراتی
۴۷
تغییرات ناگهانی در هزینه های عوامل تولید محصولات صادراتی
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
هدف تمام علوم شناخت و درک دنیای پیرامون آدمی است . به موازات تکامل دانش بشری روش های شناخت نیز تکامل یافته اند . امروزه بشر برای کسب آگاهی از دنیای اطراف خود از روش های علمی استفاده می کند . از جمله ویژگی های روش علمی که هدف آن کشف حقیقت است ، برخورداری از یک روش تحقیق مناسب و نظام مند است . انتخاب روش تحقیق مناسب ، بستگی به موضوع مورد تحقیق ، ماهیت آن و هدف از انجام تحقیق دارد.
تحقیق را به عنوان کوششی منظم جهت فراهم نمودن پاسخ یا پاسخهایی به سؤالات مورد نظر تعریف کردهاند. هدف اصلی هر تحقیق حل یک مشکل یا پاسخگویی به یک سؤال و یا دست یابی به روابط بین متغییرهاست. بنابرین تحقیق به معنای عام، مجموعه ای از عملیات جستجوگرانه است که برای پاسخگویی به سؤال، انجام می شود.(ساعی، ۱۳۷۷)
هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که پژوهشگر مشخص نماید چه شیوه یا روشی را اتخاذ نماید تا او را هرچه دقیق تر و آسان تر به پاسخ های احتمالی برساند. روش تحقیق، بستگی به اهداف، ماهیت موضوع، امکانات و منابع دارد.
به طور کلی هر تحقیق ابتدا در پی طرح مشکل یا مسأله ای مطرح می شود. مشکل و مسأله ای که سوألات زیادی را در ذهن محقق ایجاد میکند و موجب پیدایش فرضیاتی می شود. پژوهشگر با جمع آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آن ها به پاسخ سوألات پژوهشی و تأیید و یا رد فرضیات مطرح شده می پردازد. لذا جمع آوری اطلاعات و چگونگی تجزیه و تحلیل آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است و به عنوان یک مقوله از فرایند علمی است که نظریه ها در قالب آمار و ارقام تجلی یافته، ثمره آن به صورت کمی جلوه گر شده و مدل نظری تحقیق قابل سنجش و محاسبه می شود.
در این فصل به تشریح روش تحقیق مورد استفاده در انجام این تحقیق پرداخته شده است.
۳-۲- طرح تحقیق
قبل از اینکه روش های به کار برده شده توضیح داده شود، ابتدا باید نوع تحقیق مورد شناسایی قرار گیرد. محققان با توجه به زوایای مختلف انواع متفاوتی از تحقیق را بیان میکنند. اما در مجموع با در نظر گرفتن هدف، موضوع، ماهیت داده ها و زمان تحقیق میتوان تحقیقات را دسته بندی کرد (حبیب پور گتابی و صفری شالی, ۱۳۸۸, ص. ۲۲). تحقیق حاضر، به لحاظ استفاده از نتایج آن، برای تصمیم گیری و سیاستگذاری مناسب است، لذا تحقیق کاربردی است. به دلیل اینکه به توصیف وضع موجود میپردازد، از این رو، توصیفی میباشد. زمان گردآوری داده ها، زمان حال است، لذا پیمایشی است و ماهیت داده های مورد بررسی، کمی میباشد و چون برای گردآوری داده ها هم از روش کتابخانه ای و هم از طریق رجوع به افراد جامعه، عمل میشود، از منظر روش جمع آوری داده ها، میدانی و اسنادی است. مشخصات این تحقیق در جدول زیر نشان داده شده است.
جدول ۳‑۱- نوع شناسی تحقیق
معیار دسته بندی
نوع تحقیق
هدف
تحقیق کاربردی
ماهیت تحقیق
توصیفی
زمان گردآوری
پیمایشی(زمان حال)
ماهیت داده ها
کمی
روش جمع آوری داده ها
میدانی و اسنادی
۳-۳- جامعه و نمونه آماری
۳-۳-۱- جامعه آماری
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحد ها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. معمولاً در هر پژوهش، جامعه ی مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است در باره صفت متغیر واحد های آن به مطالعه بپردازد (سرمد، بازرگان،حجازی،۱۳۸۷، ص ۱۷۷).
از نظر قلمرو مکانی تحقیق حاضر در شهر تهران و در شرکتهای فعال در زمینهی صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی انجام گرفته است.
جهت دستیابی به صاحبنظران، شرکتهای عضو انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران به عنوان جامعه آماری تحقیق تعریف میشود. بر اساس لیست ارائه شده در سایت انجمن، ۱۴۷ شرکت دارای عضویت در این انجمن هستند. از هر شرکت، حداقل یک نفر به عنوان نماینده شرکت در نظر گرفته شده است. از این رو حجم جامعه آماری تحقیق (N=147) تعیین میگردد.