برای تعیین حجم نمونه در پژوهش حاضر از جدول کرجسی و مورگان استفاده گردید. در واقع در مواردی که واریانس جامعه یا درصد مورد نیاز در اختیار نداشته باشید می توان از این جدول برای برآورد حجم نمونه استفاده کرد این جدول حداکثر تعداد نمونه را می‌دهد (مقدم ، ۱۳۸۹ ، ۱۵۰ ) . نمونه جدول تعیین حجم نمونه کرجسی مورگان در پیوست (ب) موجود می‌باشد.

طبق استعلامی که از سایت سازمان بورس و اوراق بهادر تهران گرفته شده مشخص شد که از ۱۰۷ مؤسسه‌ حسابرسی مورد معتمد بورس اوراق بهادار تهران تنها تعداد ۲۰ مؤسسه‌ در طبقه سطح یک، که در شهر تهران هم دارای دفتر می‌باشند قرار دارند که تنها افراد متخصص شاغل در چهار سمت ذیل در این ۲۰موسسات جز جامعه آماری تحقیق می‌باشد که برای مشخص شدن تعداد اعضای جامعه با توجه به استعلام گرفته شده از سایت جامعه حسابداران رسمی ایران تعداد افراد شاغل در این مؤسسات مشخص شد. که از افراد شاغل در سمت­های مختلف این مؤسسات، تنها از افراد با سمت های شاغل در این چهار سمت برای سنجش مورد استفاده قرار گرفتند که عبارتند از:

۱-سرپرست ۲- سرپرست ارشد ۳- مدیر ۴-حسابداران رسمی در استخدام

همچنین پس از بررسی اطلاعات دریافت شده از سایت جامعه حسابداران رسمی ایران مشخص شد که کل افراد شاغل در این چهار سمت برای ۲۰ مؤسسه‌ ۱۰۷۱ نفر می‌باشد که با بهره گرفتن از جدول کرجسی و مورگان نمونه مورد نظر ۲۸۵ عدد شد که باید به همین تعداد پرسشنامه توزیع می شد. لذا با توجه به بررسی سایر پژوهش­های پرسشنامه ای و راهنمایی اساتید با توجه به اینکه معمولا همیشه تعدادی از پرسشنامه توزیع شده مفقود و یا ناقص پر می‌شوند، ‌بنابرین‏ تعداد ۳۵۰ پرسشنامه توزیع شد و در نهایت تعداد ۲۹۱ پرسشنامه به منظور تجزیه و تحلیل آماری جمع ­آوری گردید که ریز اطلاعات در این زمینه در جدول ذیل آورده شد.

جدول ۳-۱: فرایند تعیین حجم نمونه

حجم جامعه

۱۰۷۱

حجم نمونه طبق جدول مورگان

۲۸۵

تعداد پرسشنامه توزیع شده

۳۵۰

تعداد پرسشنامه جمع‌ آوری شده

۳۳۷

تعداد پرسشنامه پر نشده

۲۷

تعداد پرسشنامه ناقص و بدون سمت

۱۹

تعداد پرسشنامه کامل
۲۹۱

۳-۶ روش­های جمع‌ آوری اطلاعات

گردآوری داده ­ها در تحقیق باید با توجه به اهداف تحقیق، روش تحقیق و خصوصیات نمونه انتخاب شده صورت بگیرد. ‌بنابرین‏ برای جمع ­آوری داده ­های مورد نیاز این تحقیق از روش­های گوناگون استفاده شده است. این روش­ها در دو طبقه ­بندی مختلف جای گرفته است،که عبارت است از:

۳-۶-۱ روش کتابخانه ­ای

اساسی ترین رکن هر پژوهشکده کتابخانه ‌می‌باشد و برای هیچ پژوهشگری اجتناب از آن میسر نیست. از این رو برای تعریف مسئله و بررسی سوابق تحقیق شده آن هر محققی ابتدا قبل از شروع و هنگامی که موضوع ویژه­ای را برای تحقیق انتخاب می­ کند ناگریز است به کتابخانه مراجعه نماید و با مطالعه کتاب­ها، مقاله­ها، طرح­ها و پژوهش­های انجام شده توسط دیگران در حوزه مورد علاقه اش اطلاعاتی را کسب نماید، تا موضوع تحقیق خود را بیشتر بشناسد، ابعاد آن را ببیند و هدف یا اهداف تحقیق خود را رساتر سازد. در این تحقیق جهت جمع ­آوری اطلاعات برای پی­ریزی مبانی کلی تحقیق همچون تعریف مفاهیم کلیدی، طرح ضرورت­ها، بیان کاربردها و تشریح اهمیت آن از مطالعات کتابخانه ­ای مانند مقالات فارسی و لاتین و کتب فارسی و لاتین در زمینه‌های اخلاق حرفه­ای حسابداری و سبک­های نوین رهبری مالی استفاده شده است، همچنین به منظور تکمیل اطلاعات مورد نیاز، از تحقیقات مشابه در این زمینه و منابع اینترنتی و سمینارها استفاده گردیده است.

۳-۶-۲ روش می‌دانی

ابزار مورد استفاده در این تحقیق در روش می‌دانی استفاده از پرسشنامه است. پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج و روشی مستقیم برای کسب داده ­های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ­ای از سئوال­هاست که پاسخ دهنده با ملاحظه آن­ها، پاسخ لازم را ارائه می­دهد. این پاسخ ،داده مورد نظر پژوهشگر را شامل می شود.پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق شامل ۲ بخش است:

الف) سوالات عمومی: در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی شامل نام مؤسسه‌ و سمت شغلی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع‌ آوری گردد.

ب) سوالات مربوط به متغیرهای پژوهش: این بخش شامل ۲۴ سوال در پرسشنامه اول و ۲۹ سوال در پرسشنامه دوم است که در قالب یک پرسشنامه ارائه گردیده است. در طراحی این قسمت سعی گردیده است که سوالات پرسشنامه تا حد ممکن قابل فهم باشد. برای طراحی این بخش از طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایج­ترین مقیاس های اندازه ­گیری به شمار می­رود. شکل کلی و امتیاز بندی این طیف برای سوالات مثبت به صورت ذیل می‌باشد.

شکل کلی:

کاملا مخالفم

مخالفم

نه موافق، نه مخالف

موافقم

کاملا موافقم

امتیاز بندی:

۱

۲

۳

۴

۵

۳-۷ تعیین روایی و پایایی ابزار اندازه گیری

پس از تدوین طرح مقدمات پرسشنامه تلاش گردید ‌تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود .در این تحقیق به منظور تعیین پایایی با توجه به کیفی بودن نوع تحقیق و نوع سوالات مطرح شده بهتر است اهمیت استراتژی­ های ممیزی پژوهشی مورد استفاده پژوهشگر در فرایند پژوهش مد نظر قرار گیرد طوری که روایی و پایایی به طور فعال حاصل شود. رعایت برخی اصول در فرایند پژوهش کیفی می ­تواند در تضمین دقت علمی این پژوهش­ها مؤثر باشد. استدلال آن است که استراتژیها برای تضمین دقت علمی باید در نفس فرایند پژوهش کیفی تزریق شوند. این استراتژیها عبارتند از حساسیت پژوهشگر، انسجام روش شناسی، نمونه گیری نظری و کفایت نمونه گیری تحلیل در گردآوری همزمان داده ها و اشباع تئوریک (دانایی فرد، ۱۳۸۷، ۲۳). اصول مورد اشاره توسط پژوهشگر رعایت گردید که در نتیجه منجر به تضمین روایی و پایایی پژوهش گردید.

روایی: روایی از واژه روا به معنای جایز و درست گرفته شده و روایی به معنای صحیح و درست بودن است. مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه‌گیری های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد. اعتبار در اصل به صحت و درستی اندازه‌گیری محقق برمی‌گردد.

برای اینکه پرسشنامه تنظیم شده از روایی لازم برخوردار باشد و داده های مورد نظر را فراهم آورد در هنگام طراحی و تنظیم سؤالات هم از کارشناسان ذیربط کمک گرفته شد و هم نیز از تجربیات پژوهشگران قبلی که در خصوص موضوع پژوهش کار کرده‌اند، استفاده بعمل آمد. ‌بنابرین‏ پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق توسط محقق تدوین گردید و برای روایی محتوای پرسشنامه این پرسشنامه به هفت نفر از اساتید و افرادی که در این زمینه تخصص داشتند نشان داده شد و نظرات آن ها گرفته شد و بدین ترتیب برخی از سوالات حذف، ویرایش و یا اضافه شدند که در نهایت روایی آن از نظر افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه و اساتید محترم راهنما و صاحب نظر مورد تأیید قرار گرفته است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...