به عبارتی اگر حاصل رفتاری برای فرد جالب و لذتبخش باشد، فرد ممکن است آن فعالیت را انجام دهد. وقتی این امر به یک فناوری اطلاعات تسریع پیدا می کند، به صورت پذیرش و تمایل استفاده از سیستم نشان داده می شود. بر همین اساس محققان در تعریف دیگری لذت درک شده را به میزانی که فرد استفاده از سیستم رایانه را صرف نظر از نتایج سایر فعالیتهایی که در این راستا تأثیرگذار است، بیان کردند (کارول[۷۲] و توماس[۷۳]، ۱۹۸۸).
با توجه به توضیحات فوق، افرادی که مطلوبیت و لذتی آنی را به خودی خود در استفاده از رایانه تجربه میکنند، احتمالاً میزان تمایلشان برای استفاده از اینترنت نیز بیش از دیگران خواهد بود (تئو، ۲۰۰۱، ص۱۲۹).
تریآندیس[۷۴] ضمن اشاره به این مطلب، بیان می کند که لذت درک شده «احساس لذت، سرخوشی، مطلوبیت در مقابل پریشانی، نفرت و احساس عدم مطلوبیت یک فرد در اثر انجام یک کار خاص میباشد» بر رفتار فرد تأثیر می گذارد. لذت درک شده به تجربه ذهنی فرد از تقابل انسان و رایانه اشاره دارد (۱۹۸۰، ۲۵۹).
مطالعات قبلی نشاندهنده این مطلب است که هرچقدر استفاده از اینترنت لذت بخشتر باشد، تمایل افراد به استفاده از آن بیشتر خواهد بود.
۲-۱۳- سودمندی درک شده
سودمندی درک شده بر اساس نظریه انتظار، با باورهای افراد در فرایند تصمیمسازی مرتبط است (فیشبن آذجن[۷۵]، ۱۹۷۵). طبق مدل پذیرش فناوری، سودمندی درک شده به میزانی است که شخص اعتقاد دارد استفاده از یک سیستم خاص مانند رایانه، عملکرد کاری وی را افزایش میدهد (دیویس و همکاران، ۱۹۹۲، ص ۱۱۱).
به این معنا که اگر افراد فواید و سودمندی تکنولوژی را درک کنند رغبت و تمایل بیشتری به استفاده و پذیرش فناوری روز خواهند داشت، یافته های تحقیقات متعددی نیز نشان میدهد که استفاده اختیاری کاربران از سیستم تا حدود زیادی تحت تأثیر سودمندی درک شده بوده است. بر همین اساس است که محققان، سودمندی درک شده را یکی از بهترین عوامل پیش بینی کننده افراد از اینترنت میدانند (ایگباریا و همکاران، ۱۹۹۶).
این امر با در نظر گرفتن نظریه اجتماعی اشاره به این دارد هنگامی که فرد انتظار نتایج مثبت در استفاده از اینترنت داشتهباشد احتمال این که در آینده تمایل به استفاده از آن داشتهباشد، بیشتر خواهد بود (ویو و زهانگ[۷۶]، ۲۰۰۸، ص ۶).
۲-۱۴- خودکارآمدی
این واژه در حوزه های ویژهای نظیر رایانه به سرعت مورد توجه قرار گرفتهاست. خودکارآمدی، تأثیر مهمی بر شناخت، انگیزش و خلق افراد دارد. خودکارآمدی به انتظار و اعتماد افراد و به این موضوع اشاره دارد که عکسالعملهایی که در مقابل پدیدهها و وقایع نشان میدهیم، میتواند تأثیر با اهمیتی داشته باشد. خودکارآمدی، توان سازندهای است که بدان وسیله، مهارتهای شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری انسان برای دستیابی به اهداف مختلف، به گونهای اثربخش ساماندهی میشود.
احمدی دهقطب الدینی (۱۳۸۸) معتقد است خودکارآمدی رایانه به باورهای کاربران نسبت به تواناییهای خود برای انجام تکالیف خاص به کمک رایانه، گفته می شود و نشان دهنده قضاوت فرد از خود برای استفاده از رایانه است.
مفهوم خودکارآمدی درباره اهمیت افرادی است که میتوانند با موفقیت، با موقعیتهای دشوار رویاروی شوند. بیشتر دانش افراد درباره فرایند و توسعه خودکارآمدی از پژوهش و نظریات باندورا ناشی میشود که خودکارآمدی را به معنای اعتقاد و قضاوت فرد نسبت به توانمندی و مهارت های خود جهت سازماندهی و انجام یک رشته فعالیتهایی که در موقعیت ویژه بدان نیاز است، تعریف می کند (باندورا، ۱۹۹۷).
کامپیو و هیگین[۷۷] (۱۹۹۵) بر این باورند که وقتی این تعریف در محدوده رایانه و اینترنت بهکار برده می شود به معنای «ادراک فرد نسبت به توانایی ها و قابلیتشان در استفاده از رایانه و اینترنت در انجام تکالیف» تعریف می شود.
۲-۱۵- مروری بر مطالعات انجام شده
۲-۱۵-۱- پژوهشهای داخلی
در این بخش مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور صورت میگیرد.
خدیوی و همکاران (١٣٨٣) در طی پژوهشی با عنوان “بررسی اضطراب کتابخانه ای و اضطراب منابع الکترونیک در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان” به بررسی اضطراب کتابخانه ای و اضطراب منابع الکترونیکی پرداختهاند. یافته های پژوهش نشان داد که میزان آشنایی دانشجویان این دانشگاه با منابع الکترونیکی و آشنایی آنها با کاربرد رایانه پایین تر از حد معیار است اما میزان اضطراب کتابخانه ای و منابع الکترونیک در میان آنها در حد معمول است. همچنین بین میزان آشنایی با منابع الکترونیک و میزان آشنایی با رایانه از نظر جنسیت تفاوت وجود دارد و افرادی که قبلاً با رایانه آشنا نبوده اضطراب منابع الکترونیک بیشتری نشان می دهند.
غلامعلی لواسانی (١٣٨٣) در مقاله خود با عنوان “تدارک مدل معادلات ساختاری اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه تهران بر اساس ویژگیهای فردی آزمودنیها (جنسیت، رشته تحصیلی)”بر اساس انگیزه پیشرفت، خودکارآمدی رایانه، اضطراب خصیصهای، تجربه رایانه و اضطراب رایانه آنان بر مبنای مقیاسهای معتبر به اندازه گیری پرداختهاست. نتایج نشان میدهد ٨٨ درصد از تغییرات اضطراب رایانه توسط این مدل تبیین شده و مشخص می کند که ویژگیهای فردی و تجربه رایانه به افزایش خودکارآمدی رایانه و در تداوم این مسیر به کاهش اضطراب رایانه دانشجویان منجر می شود.
سامانی و دلاورپور (۱۳۸۵) تحقیقی را به منظور بررسی دانش و نگرش دانشجویان بر میزان استفاده از اینترنت برروی ۱۹۵ دانشجوی دختر از دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز که به صورت خوشهای تصادفی انتخاب شدهبود مورد مطالعه قرار دادند. نتایج حاکی از آن است که میزان دانش و نگرش افراد به اینترنت عاملی معنادار در پیش بینی استفاده از شبکه اینترنت میباشد؛ بدین معنی که هر چه دانش و نگرش کاربران نسبت به اینترنت مثبت و بیشتر باشد به همان میزان استفاده از شبکه اینترنت در آنها افزایش و نگرانی و اضطراب آنها کاهش مییابد.