سازگاری
عاطفی
اجتماعی
آموزشی
شماره
پاسخ نشان دهنده فقدان سازگاری
شماره
پاسخ نشان دهنده فقدان سازگاری
شماره
پاسخ نشان دهنده فقدان سازگاری
۱
بلی
۲
بلی
۳
بلی
۴
بلی
۵
بلی
۶
بلی
۷
بلی
۸
بلی
۹
بلی
۱۰
بلی
۱۱
خیر
۱۲
خیر
۱۳
بلی
۱۴
بلی
۱۵
بلی
۱۶
بلی
۱۷
خیر
۱۸
خیر
۱۹
بلی
۲۰
خیر
۲۱
بلی
۲۲
بلی
۲۳
خیر
۲۴
خیر
۲۵
بلی
۲۶
خیر
۲۷
بلی
۲۸
بلی
۲۹
بلی
۳۰
خیر
۳۱
بلی
۳۲
خیر
۳۳
خیر
۳۴
بلی
۳۵
بلی
۳۶
بلی
۳۷
بلی
۳۸
خیر
۳۹
بلی
۴۰
بلی
۴۱
خیر
۴۲
بلی
۴۳
بلی
۴۴
خیر
۴۵
بلی
۴۶
بلی
۴۷
بلی
۴۸
خیر
۴۹
بلی
۵۰
خیر
۵۱
خیر
۵۲
بلی
۵۳
خیر
۵۴
خیر
۵۵
بلی
۵۶
خیر
۵۷
خیر
۵۸
بلی
۵۹
خیر
۶۰
خیر
روش گرد آوری داده ها:
به منظور گرد آوری داده های این پژوهش پس از هماهنگی و اخذ مجوزهای لازم از تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و مراجه به اداره آموزش و پرورش و مدارس انتخاب شده، پرسشنامه های معرفی شده اجرا گردید. ابتدا پژوهشگر به منظور جلب اعتماد و همکاری و ایجاد انگیزه در آزمودنی ها (دانش آموزان) برای پاسخگویی به سؤالات ضمن معرفی خود به آن ها، گفته می شود که این کار پژوهشی برای پایان نامه کارشناسی ارشد است، کلیه اطلاعات آن محرمانه تلقی می شود و پاسخ صادقانه آن ها پژوهشگر را در دستیابی به اطلاعات درست، یاری خواهد کرد. و به منظور یکنواختی در اجرا، برای هر پرسشنامه بر اساس دستور العملی که در بالای آن نوشته شده است، عمل می شود.
روش های تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش جهت توصیف متغیرها از شاخص های آمارتوصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و برای تحلیل داده ها از آمار اسنتباطی ( آزمون کلموگروف ـ اسمیرنف جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده ها برای استفاده از آزموان های پارامتری، آزمون T برای گروههای مستقل و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. همچنین برای به دست آوردن روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته شبکه های اجتماعی تلفن همراه از آلفای کرونباخ استفاده گردید. لازم به ذکر است که برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده های پژوهش
مقدمه
در این فصل اطلاعات و داده های جمع آوری شده از اجرای پرسشنامهها بر روی گروه نمونه(دانش آموزان مقطع متوسطه) در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. ابتدا در بخش توصیفی به کمک شاخصهای آمار توصیفی از جمله جداول فراوانی، میانگین و کمینه و بیشینه به معرفی ویژگی های افراد نمونه و نمره های حاصل از ابزار پژوهش پرداخته میشود. در بخش استنباطی نیز از تحلیل واریانس استفاده شده است. در این پژوهش این تحلیل ها به وسیله نرمافزار (SPSS) انجام گرفته است. لازم به ذکر است حجم نمونه آماری برابر با ۳۰۰ نفر بوده است.
الف. آمار توصیفی:
استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه دانش آموزان
جدول شماره(۱-۴) توزیع نمونه ها از نظر استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه
متغیر
میانگین
میانه
انحراف استاندارد
کمینه
بیشینه
استفاده از فیسبوک
۱۲/۳
۴
۱۹/۱
۱
۴
استفاده از وایبر
۱۱/۳
۴
۲۳/۱
۱
۴
استفاده از تلگرام
۰۲/۳
۴
۲۸/۱
۱
۶
استفاده از اسکایپ
۹۳/۲
۴
۳۱/۱
۱
۴
استفاده از بی تالک
۷۹/۲
۴
۳۷/۱
۱
۶
استفاده از تانگو
۹/۲
۴
۳۳/۱
۱
۶
جدول فوق میانگین، میانه، انحراف استاندارد، کمینه و بیشنه استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه در نمونه آماری را میدهد. طبق داده های موجود، میزان استفاده از تانگو در بین دانش آموزان دارای میانگین(۹/۲)، میانه(۴)، انحراف استاندارد(۳۳/۱) میباشد. میزان استفاده از تلگرام در بین آنان دارای میانگین(۰۲/۳)، میانه(۴)، انحراف استاندارد(۲۸/۱)، میزان استفاده از وایبر در بین دانش آموزان دارای میانگین(۱۱/۳)، میانه(۴)، انحراف استاندارد(۲۳/۱) و میزان استفاده از اسکایپ در بین دانش آموزان دارای میانگین(۹۳/۲)، میانه(۴)، انحراف استاندارد(۱۹/۱) میباشد. همچنین میزان استفاده از فیسبوک در بین دانش آموزان نیز دارای میانگین(۱۲/۳)، میانه(۴)، انحراف استاندارد و میزان استفاده از بی تالک در بین دانش آموزان نیز دارای میانگین(۷۹/۲)، میانه(۴)، انحراف استاندارد(۳۷/۱) بوده است. با توجه به میانگینهای به دست آمده ترتیب استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه شامل استفاده از فیسبوک، وایبر، تلگرام، اسکایپ، بی تالک و تانگو میباشد.
استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه در بین دانش آموزان به صورت کلی
جدول شماره(۲-۴) توزیع نمونه ها از نظر استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه در بین دانش آموزان به صورت کلی
متغیر
میانگین
میانه
انحراف استاندارد
کمینه
بیشینه
استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه
۳۷
۳۷
۶۹/۵
۲۲
۵۲
جدول فوق میانگین، میانه، انحراف استاندارد، کمینه و بیشنه مؤلفه استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه به صورت کلی در نمونه آماری را آنان نشان میدهد. طبق داده های موجود، استفاده از شبکه های اجتماعی در بین دانش آموزان دارای میانگین(۳۷)، میانه(۳۷)، انحراف استاندارد(۶۹/۵)، کمینه(۲۲) و بیشنه(۵۲) میباشد.
سازگاری دانش آموزان
جدول شماره(۳-۴) توزیع نمونه ها از نظر سازگاری و مؤلفه های آن
متغیر
میانگین
میانه
انحراف استاندارد
کمینه
بیشینه
سازگاری عاطفی
۶۴/۷
۸
۴۳/۲
۱
۱۵
سازگاری اجتماعی
۸۲/۷
۸
۳۲/۲
۱
۱۴
سازگاری آموزشی
۹/۷
۸
۶۵/۲
۲
۱۳
سازگاری
۹۷/۲۲
۲۳
۱۶/۴
۱۴
۳۶
جدول فوق میانگین، میانه، انحراف استاندارد، کمینه و بیشنه مؤلفه سازگاری نمونه آماری را میدهد. طبق داده های موجود، سازگاری عاطفی دانش آموزان دارای میانگین(۶۴/۷)، میانه(۸)، انحراف استاندارد(۴۳/۲) میباشد. سازگاری اجتماعی