در این ماده ۱۷ (۱) قواعد، دو نکته­ی ظریف وجود دارد. اولا صحبت از «قواعد حقوقی» است و نه «قانون حاکم». این ظرافت در تعبیر، ناظر ‌به این نکته است که لازم نیست مرجع داوری در جستجوی قانون مناسب، بایستی قانون موضوعه یک کشور خاص را به عنوان قانون حاکم بر ماهیت برگزینند، بلکه می ­توانند هر گونه قواعد حقوقی را مناسب بداند اعمال کند، اعم از این که قانون داخلی یک کشور باشد یا اصول کلی حقوقی یا ترکیبی از آن دو. به عبارت دیگر مفهوم قواعد حقوقی اعم از قانون داخلی است. ثانیاً مرجع داوری می ­تواند در مقام تعیین قانون ماهوی حاکم بر دعوی، هر گونه قواعد حقوقی را که با توجه به موضوع دعوی مناسب و مرتبط بداند، مستقیماً برگزینند و نیازی ندارد که به قواعد سنتی حل تعارض قوانین یا انتخاب قانون مناسب توسل جوید. این حکم ماده ۱۷ (۱) قواعد هماهنگ با رویه­ معاصر در داوری بین ­المللی است. مطابق ماده ۳۵ قواعد، در کلیه­ اموری که داوری ساکت باشد مرجع داوری باید مطابق روح قواعد رسیدگی نماید و نمی­تواند به علت سکوت قواعد از رسیدگی امتناع ورزد.

۶ـ ختم رسیدگی

قاعده­ کلی برای ختم رسیدگی آن است که در هر پرونده باید به هر دو طرف فرصت کافی و معقول برای اظهار مطالب و دفاعیات آن ها داده شود و مرجع داوری باید قانع شود که با توجه به وضعیت دعوی و مسایل مطروحه در آن ها، طرفین از چنین فرصتی برخوردار ‌شده‌اند (ماده ۲۲ (۱) قواعد). پس از این اقناع است که مرجع داوری می ­تواند ختم رسیدگی را اعلام کند و وارد مرحله­ صدور رأی‌ شود.

پس از ختم رسیدگی، هیچ گونه مطلب یا مدرک جدیدی از هیچ یک از طرفین مقبول و مسموع نیست. معمولا ختم رسیدگی پس از جلسه­ استماع شفاهی اعلام می­ شود، اما گاه پیش می ­آید که مرجع داوری به طرفین اجازه می­دهد که پس از استماع هم یک لایحه بدهند و سپس ختم رسیدگی را اعلام می­نمایند.

رسیدگی باید در محدوده­ زمانی خاص و مطابق برنامه زمانی انجام شود که مرجع رسیدگی هنگام تنظیم قرارنامه­ی داوری تدوین و به دیوان ارائه ‌کرده‌است (ماده ۱۸ (۴) قواعد). طبق ماده ۲۴ (۲) قواعد مرجع داوری مکلف است ظرف شش ماه از تاریخ قرارنامه­ی داوری، کار رسیدگی را تمام کند و رأی‌ بدهد، و اگر این مهلت کافی نباشد، می ­تواند با ذکر ادله­ی موجه از دیوان داوری اتاق درخواست تمدید نماید. افزون بر این، هنگام اعلام ختم رسیدگی نیز مرجع داوری باید مدت زمان تقریبی را که فکر می­ کند رأی‌ را صادر خواهد کرد به دبیرخانه اعلام نماید (ماده ۲۲ (۲)

    1. . صلح­چی، محمدعلی، حل و فصل مسالمت­آمیز اختلافات بین ­المللی، نشر میزان، چاپ دوم، زمستان ۸۹، صص ۲۹-۲۸٫ ↑

    1. . صلح­چی، محمدعلی، حل و فصل مسالمت­آمیز اختلافات بین ­المللی، همان، ص ۳۳٫ ↑

    1. . جهانگیری، علیرضا، جزوه حل و فصل اختلافات بین ­المللی. ↑

    1. . صلح­چی، محمدعلی، حل و فصل مسالمت­آمیز اختلافات بین ­المللی، همان، ص ۲۰٫ ↑

    1. . صلح­چی، محمدعلی، حل و فصل مسالمت­آمیز اختلافات بین ­المللی، همان، صص ۵۱-۵۰٫ ↑

    1. . واعظی، محمود، میانجیگری در نظریه و عمل، مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، چاپ اول، تابستان ۸۷، ص ۵۷٫ ↑

    1. . همان، ص ۱۰۹٫ ↑

    1. . واعظی، محمود، میانجیگری در نظریه و عمل، همان، ص ۶۴٫ ↑

    1. . International court of justice ↑

    1. . موسی­زاده، رضا، سازمان­ های بین ­المللی، بنیاد حقوقی میزان، چاپ چهاردهم، زمستان ۸۸، ص ۱۶۶٫ ↑

    1. . International tribunal for the law the sea ↑

    1. . ‌نیک‌بخت، حمیدرضا، داوری تجاری بین ­المللی «آیین داوری»، نشریه مؤسسه‌ مطالعات و پژوهش­های بازرگانی، چاپ اول، ۱۳۸۸، ص ۶۱٫ ↑

    1. . International criminal court ↑

    1. . ‌نیک‌بخت، حمیدرضا، داوری تجاری بین ­المللی «آیین داوری»، همان، ص ۶۱٫ ↑

    1. . International Chamber of Commerce ↑

    1. . ‌نیک‌بخت، حمیدرضا، داوری تجاری بین ­المللی «آیین داوری»، همان، ص ۶۱٫ ↑

    1. . همان، ص ۶۴٫ ↑

    1. . London court of International Arbitration ↑

    1. . ‌نیک‌بخت، حمیدرضا، داوری تجاری بین ­المللی «آیین داوری»، همان، ص ۶۶٫ ↑

    1. . American arbitration association ↑

    1. . ‌نیک‌بخت، حمیدرضا، همان، ص ۶۶٫ ↑

    1. . Arbitration Institute of the Stockholm Chamber of Commerce ↑

    1. . ‌نیک‌بخت، حمیدرضا، داوری تجاری بین ­المللی «آیین داوری»، همان، صص ۶۷-۶۶٫ ↑

    1. . China International Economic and trade arbitration Commission ↑

    1. . ‌نیک‌بخت، حمیدرضا، همان، صص ۶۸-۶۷٫ ↑

    1. . Hong kong International arbitration Center ↑

    1. . ‌نیک‌بخت، حمیدرضا، همان، ص ۶۸٫ ↑

    1. . Singapour International arbitration Center ↑

    1. . ‌نیک‌بخت، حمیدرضا، داوری تجاری بین ­المللی «آیین داوری»، همان، ص ۶۸٫ ↑

    1. . Cairo Regional Center for International Commercial arbitration ↑

    1. . ‌نیک‌بخت، حمیدرضا، همان، ص ۶۸٫ ↑

    1. . Kualalumpur Regional Center for arbitration ↑

    1. . ‌نیک‌بخت، حمیدرضا، همان، صص ۶۹-۶۸٫ ↑

    1. . World Intellectual property organization arbitration and mediation Center ↑

    1. . ‌نیک‌بخت، حمیدرضا، داوری تجاری بین ­المللی «آیین داوری»، همان، ص ۶۹٫ ↑

    1. . International Center for settlement of Investment Disputes(ICSID) ↑

    1. . ‌نیک‌بخت، حمیدرضا، داوری تجاری بین ­المللی «آیین داوری»، همان، صص ۷۳-۷۲٫ ↑

    1. . مکرم، علی، بانک اطلاعات قوانین کشوری، سایت قوانین، بانک مقالات حقوقی، ۱۳۸۹، مراجعه شده در آذر ۹۰ از www.ghavanin.ir. ↑

    1. . مکرم، علی، بانک اطلاعات قوانین کشوری، همان. ↑

    1. . مکرم، علی، بانک اطلاعات قوانین کشوری، همان. ↑

    1. . مکرم، علی، بانک اطلاعات قوانین کشوری، همان. ↑

    1. . همان منبع. ↑

    1. . مکرم، علی، بانک اطلاعات قوانین کشوری، همان. ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...